Az alábbiakban a
feladatok kiválasztásához és megvalósításához szeretnénk
segítséget nyújtani. A korosztály és célok mellett megtalálható a
tevékenységekhez szükséges időigény és az anyagok, eszközök
felsorolása. Végül néhány jó tanács a foglakozás sikeres teljesítéshez.
1-Vásárolj okosan!
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6-tól |
A
játék célja hogy a gyerekek megtanulják és felismerjék
melyik a környezetbarát csomagoló anyag. Gyakorolják és rögzítsék
a környezettudatos fogyasztás elveit |
Bevásárló
kosár, műanyag szatyor, vászonszatyor, különféle csomagolóanyagok
(üvegek, visszaváltható műanyag palackok, eldobható
pillepalack, alumínium italos doboz, különböző dezodorok:
golyós, pumpás, hajtógázos, Tetra Pak doboz, tejes zacskó
stb.), jutalmazáshoz használható ajándékok. Transzparenslap
1. |
Időigény: |
előkészítés:
30 perc
megvalósítás:
1-2
óra |
Megjegyzés: |
Úgy
válogassuk össze a szükséges csomagolóanyagokat, hogy
mindegyiknek meglegyen a környezetbarát és kevésbé környezetbarát
változata. A tanulók értékelésénél részesítsük előnyben
a többször használható csomagolóanyagokat, mint például a
visszaválható üveg vagy műanyag palack. A csomagolás anyagánál
pedig élvezzenek előnyt a természetes anyagok és a hasznosítható
anyagok, pl.: papírzacskó, papír tojástartó stb. Legyen
fontos szempont az is, hogy a használat során/után ne károsítsák
környezetünket, mint pl. a dezodorok hajtógázai vagy a különböző
műanyag csomagolók.
|
2-Négy
"lépés" a környezetért
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6-tól |
A
hulladékok keletkezésének megelőzése. A hulladékok életútjának
megismerése
A
keletkezés okainak illetve a megelőzési, újrahasználati,
hasznosítási
lehetőségek megismerése. A szelektív gyűjtés előkészítése.
|
Feladatlap,
CD-ROM, Internet, Transzparenslap 1. |
Időigény: |
előkészítés:
5 perc
megvalósítás:
1 óra
|
Megjegyzés: |
A
gyerekek készítsenek a feladatlaphoz hasonló táblázatokat! Az
egyes információkat a Hulladék-Suli webhelyéről vagy a mellékelt
CD-ROM-ról gyűjthetik össze. A táblázatokat az életkori sajátosságoknak
megfelelően bővíthetik, vagy szűkíthetik. A KÖRNYEZETTUDATOS
FOGYASZTÓVÁ válás négy lépését alaposan rögzítsük a
gyerekekben. Mindegyik lépés mellé kerestessünk saját életükből
konkrét megvalósítható célokat. Fontos hogy megkülönböztessük
az újrahasználat és hasznosítás közötti jelentéskülönbséget.
|
3-Hulladékválogatós
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6-tól
év |
Az
iskolai (osztály) és a háztartási szilárd hulladékok mennyiségének,
összetételének, a keletkezés okainak illetve megelőzési, újrahasználati, hasznosítási lehetőségeinek megismerése. Az iskolai gyűjtés
előkészítése. |
Műanyag
fólia, műanyag vagy gumikesztyűk, kartondobozok vagy vödrök,
mérleg, papír, ceruza. Transzparenslap 1. |
Időigény: |
előkészítés:
10 perc
megvalósítás:
1
óra naponta |
Megjegyzés: |
Mindenképpen
használjanak a gyerekek kesztyűt a válogatáshoz. A mellékelt
hulladékfelmérő adatlapot használhatjuk az összegzéshez. Válogassák
szét a gyerekek a hulladékokat anyagfajták szerint, de csak
olyan hulladékfajták szelektív gyűjtésébe kezdjenek, aminek
az újrahasználata, hasznosítása
megoldható az iskolában, a településen, a régióban.
|
4-A nyomok a szeméttelepre vezetnek
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
11
évestől |
A
gyerekek ismerjék meg a hulladék útját az otthonuktól, az
iskolától egészen a szeméttelepig. Az illegális lerakók feltérképezésével
a civil szervezetek jelentőségét mutatjuk meg. |
Helyi
térkép, írószerszámok, fényképezőgép, esetleg
videokamera.
Transzparenslap
1.-5.
|
Időigény: |
előkészítés:
30
perc
megvalósítás:
1-3
nap |
Megjegyzés: |
A
feladatokat és a gyerekeket is osszuk szét csapatokra. Az egyik
csoport feladata lehet az iskolai hulladékhelyzet dokumentálása.
A másik csoport a hulladék útját térképezi fel a keletkezés
helyétől az elhelyezésig, hasznosításig. A harmadik
csoport az illegális hulladéklerakókat deríti fel. Ha több időnk
van a feladatra, akkor mindhárom feladatot végrehajthatjuk az egész
osztállyal. Mindhárom tevékenységnél lényeges, hogy a látottakat
rögzítsük, dokumentáljuk. (Készítsenek a gyerekek térképeket,
rajzokat, fényképeket, videofelvételeket!) Az összegyűjtött
adatokat azután a csoportok mutassák be egymásnak és vitassák
meg a látottakat. A felfedezett illegális lerakók dokumentumait
jutassuk el az önkormányzat illetékeseihez a gyerekek megoldási
javaslataival együtt.
|
5-Szobrászműhely
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6
évestől |
Felhívni
a figyelmet „szemétszobrok” segítségével a fogyasztói társadalom
által okozott szemétproblémákra. (A szemét mennyisége, minősége) |
Mindenféle
hulladék, feleslegessé vált használati tárgy (melyet előzetes
feladatként gyűjthetnek a gyerekek), ragasztó, zsinór, olló,
kés, ár, vékony huzal, harapófogó. |
Időigény: |
előkészítés:
20 perc
megvalósítás:
2-3
óra |
Megjegyzés: |
Hívjuk fel a figyelmet arra, hogy a gyerekek ne
azért vásároljanak bizonyos termékeket, hogy legyen nekik sok,
egyforma hulladék anyaguk. Bátorítsuk a gyerekeket arra, hogy
engedjék el a fantáziájukat mind a szobor építése során,
mind az elnevezéskor. Nagyon szemléletesek a sok azonos hulladékból
készült szobrok.
|
6-Papírmerítő műhely
az iskolában
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6.évtől |
A
papír, az újrapapír készítésének, folyamatának
megismertetése, kipróbálása, környezetvédelmi jelentőségének
hangsúlyozása. |
Újságpapír,
papír tojástartó, vödör, nagyobb tál, filc vagy
szövetdarabok, merítő keret (fa keretre szúnyogháló
csatolva), turmixgép, vasaló, préselt növényi részek,
vékony huzal, vízfesték. |
Időigény: |
előkészítés:
1 óra
megvalósítás:
2
óra |
Megjegyzés: |
A
papírpép előkészítése az időigényesebb feladat, ezért ezt
mi magunk is előkészíthetjük, de az a jobb megoldás, ha a
gyerekek végig kísérhetik a papír készítésének
folyamatát. A hulladékpapírból (tojástartó, újságpapír)
apró darabokat tépkedünk, majd hagyjuk vízben ázni egy-két
napot. (Ha kevesebbet ázik, akkor nehezebb rostjaira bontani.
Ügyeljünk arra, hogy a pép ne legyen se túl híg, se túl sűrű,
hogy a merítés során a pép egyenletesen terüljön szét a
„szitán”.
A
merítéshez használandó kereteket (szitát) a gyerekek is
elkészíthetik technika óra keretében.
|
7-Készítsetek tárgyakat
hulladékpapírból!
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6
évestől |
Egyszerű példán keresztül
szemléltetni azt, hogy a háztartásban keletkező hulladékok
(jelen esetben a papír) egy része könnyedén hasznosítható. |
Kartondobozok,
vékony hulladékkarton, színes képek, használt csomagoló
papírok, színes újságok képei, préselt növények,
hurkapálca, cérna, olló, kés, tapétavágó, ragasztó,
írószerszámok, milton kapocs. |
Időigény: |
előkészítés:
15 perc
megvalósítás:
1-2
óra |
Megjegyzés: |
A
feladat során csak hulladékokat használjunk, ezzel is
bizonyítva azt, hogy mennyi, még használható anyagot dobunk a
szemétbe. Törekedjünk arra, hogy az elkészített tárgyak
valóban hasznosak legyenek. Építsünk bátran a gyerekek
fantáziájára a feladatok megvalósításakor. A témákkal
kapcsolódhatunk az aktuális ünnepekhez.
|
8-Vizsgáld meg a papírt!
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
10
évestől |
A
papír, az újrapapír készítésének, folyamatának megismerése,
környezetvédelmi jelentőségének kiemelése. A papír jellemzőinek
megismertetése. |
Különböző
minőségű papírlapok, olló, körző, vonalzó, ceruza, egy
lapos tál, víz, kézi nagyító, esetleg sztereómikroszkóp. |
Időigény: |
előkészítés:
10 perc
megvalósítás:
1-2
óra |
Megjegyzés: |
A helyes eredmények érdekében a papírlapon be
kell jelölni mindig a mintákon az eredeti helyzetet. A feladat
során be tudjuk mutatni a papírgyártás folyamatát is.
|
9-Van már papírgyűjtőtök?
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6
évestől |
A
papírgyűjtő készítése különböző anyagokból. Szelektív
gyűjtésének bemutatása, jelentőségének hangsúlyozása. |
Kartondoboz,
éles kés, olló, zsinór, fenyőlécek, rétegelt lemez, fűrész,
vonalzó, szegek, kalapács, harapófogó. |
Időigény: |
előkészítés:
1 óra
megvalósítás:
2
óra |
Megjegyzés: |
A
kisebb gyerekek számára a kartondoboz gyűjtő készítése ajánlott.
Ennek időigénye 10-20 perc korosztálytól függően. Ügyesebb,
nagyobb gyerekekkel technika órán is elkészíthetjük a fából
készült tartósabb papírgyűjtőt. Az ilyen rekeszbe csak a
nagyobb, tiszta papírhulladékot lehet elhelyezni, mert a
kisebbek kipotyognak az oldalán. (Így megelőzzük a kicsi összegyűrt
szennyezett „galacsinok” felgyülemlését.)
|
10-Mágneses vonzerő
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
10
évestől |
A
fémhulladékok megkülönböztetése jellemző tulajdonságaik
alapján. Használati tárgyak készítésével a hasznosítás
jelentőségének hangsúlyozása.
|
Különböző
fémhulladékok (konzerves dobozok, fémkupakok, italos dobozok,
csavarok, szegek, stb.), mágnes. Konzervnyitó, finom fémreszelő,
tapétaragasztó, papír, festékek. |
Időigény: |
előkészítés:
10 perc
megvalósítás:
1-2
óra |
Megjegyzés: |
A
konzervdobozok vágott éle nagyon veszélyes lehet, ezért ezt
felnőtt segítséggel kell eldolgozni. Külön hívjuk fel a
figyelmet az alumíniumdobozok energiaigényes előállításának
környezetszennyező hatására, és ezért használatának kerülésére.
|
11-Üvegfestő
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6
évestől |
Az
üveggyártás, az üvegek típusainak megismertetése, a megkülönböztetés
egyik lehetséges módjának bemutatása. Dísztárgyak készítése
üvegfestéssel. |
Lécek,
madzag, fúró, üvegek, üvegfestékek, kontúrfilc. |
Időigény: |
előkészítés:
1 óra
megvalósítás:
2
óra |
Megjegyzés: |
Rengeteg
érdekes formájú üveget dobunk a szemetesbe csak azért, mert
nem tudjuk visszaváltani őket. A gyerekek előzetesen gyűjtsenek
különböző célra használt üvegeket. Ezeket átfestve dekoratív
dísztárgyakat, ajándékokat készíthetünk belőlük. Törött
üvegeket ne használjunk a balesetveszély miatt.
|
12-A műanyagok azonosítása
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
10
évestől |
A
feladatok megismertetik a tanulókat a leggyakoribb műanyagfajtákkal
és rámutatnak arra, hogy nem mindig könnyű felismerni és szétválasztani
a különböző típusokat, és ez megnehezíti szelektív gyűjtésüket. |
Műanyag
csomagolóanyagok mintái, különböző műanyag flakonok, tejfölös
és joghurtos poharak, olló, ragasztó, kés, tál, só, mosogatószer,
alkoholos filc. |
Időigény: |
előkészítés:
20 perc
megvalósítás:
1
óra |
Megjegyzés: |
A
gyerekek előzetesen gyűjtsenek különböző műanyag hulladékokat,
melyből tablót, bemutatót készítenek majd. A mosószer azért
szükséges, hogy a víz felületi feszültségét megszüntesse,
azzal ugyanis még egy varrótű is fenn tud maradni a víz színén,
így akadályozhatja a műanyaglapocskák lebegésének megfigyelését.
A gyerekek jegyezzék fel, melyik minta melyik termékből,
csomagolóanyagból származik. Ehhez használhatnak alkoholos
filcet is. Bíztassuk a gyerekeket a probléma felismerésére és
megoldására.
|
13-Textilház
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6
évestől |
A
környezetünkben keletkező textilhulladékok anyag szerinti
csoportosításának, hasznosítási lehetőségeinek bemutatása,
gyakoroltatása. |
Különböző
anyagú textil hulladékok. Ruhafesték, ecet a pólófestéshez,
batikoláshoz. Tű és cérna, esetleg varrógép, olló a szatyor
készítéséhez. |
Időigény: |
előkészítés:
20 perc
megvalósítás:
1-2
óra |
Megjegyzés: |
A gyűjtemény
és a kézműves munkák alatt beszéljük meg a gyerekekkel, miből
és hogyan készülnek a textilek. A gyűjteményben mutassák be
egyes típusok alapanyagainak jellemzőit, tulajdonságait. Hívjuk
fel a figyelmet a hasznosítás nehézségeire! Bíztassuk
őket az újrahasználatra! (használtruha bolt, adományozás,
stb.)
|
14-Barkácsoljunk
komposztálót!
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
12
évestől |
Komposztáló
készítése, a komposztálás típusainak, feltételeinek
megismertetése. |
Deszkák,
fűrész, vonalzó, kalapács, szög, harapófogó, esetleg környezetkímélő
festék. |
Időigény: |
előkészítés:
1-2 óra
megvalósítás:
2-4
óra |
Megjegyzés: |
A
komposztáló készítését mindig felnőtt felügyelet mellett készítsék
a gyerekek. A méreteket, a rögzítéseket folyamatosan ellenőrizzük.
Az elkészítés időszükséglete nagyban függ a munkaszervezéstől
és a csoport létszámától. 10-15 főnél több tanuló nem tud
egyszerre dolgozni. A festékekben levő gombaölő szerek negatív
hatással vannak a komposztálódás folyamatára, ezért kerüljük
az alkalmazásukat.
|
15-Vizsgáljátok
meg a komposztot!
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6
évestől |
Bemutatni
a komposztban lejátszódó lebomlás folyamatát. Kísérlettel
ellenőrizni a komposzt érettségét. A komposzt élőlényeinek
megismerése. A biológiai folyamat bizonyítása. |
Virágcserép
vagy tejfölös pohár, alma, újságpapír, tejfölös poharak,
zsázsamag. Izzólámpa, dróthálós tölcsér, laboratóriumi
vasállvány, porcelántálka, állathatározó, nagyító sztereómikroszkóp,
különböző érési stádiumban levő komposzt. (érett is!) |
Időigény: |
előkészítés:
30 perc
megvalósítás:
1.
feladat: 3-4
héten át heti 15 perc
2. feladat: 1 héten át
napi 3-4 perc
3. feladat: 1 óra |
Megjegyzés: |
Az almacsutkás
kísérletnél fontos, hogy érett komposztot használjunk, mert
így a lebomlás gyorsabb, a gyerekek hamarabb kapnak értékelhető
eredményt. Legjobb, ha a komposztot az iskolai komposztálóból
gyűjtjük. Ha ez nem lehetséges, akkor olyan kertésztől, gazdától
szerezzük be, aki biztosan jól kezeli a komposztdombot.
A második feladatot az iskolai komposztáló érésének
folyamatos teszteléséhez használhatjuk.
A komposzt élőlényeinek meghatározását életkortól függően,
különböző mélységben végeztethetjük.
|
16-Veszélyek a lakásban
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
10
évestől |
A
veszélyes anyagok felismerése, a környezeti hatásaik
megismertetése. Az alternatív „vegyszerek” iránti érdeklődés
felkeltése. |
Papír,
írószerszám, „veszélyes” matricák, esetleg természetes
illatosítók és rovarriasztók (citromfű, levendula), tisztítószerek
(citromlé),
Transzparenslap
2. |
Időigény: |
előkészítés:
1 óra
megvalósítás:
2
óra |
Megjegyzés: |
Nagyon
fontos, hogy csak a nagyobb korosztállyal végezzük el a
feladatot. Hívjuk fel a gyerekek figyelmét, hogy csak a címkét
ragasszák az egyes anyagokra, de ne játsszanak velük! mutassuk
be a gyerekeknek, hogyan kell kezelni a veszélyes hulladékokat,
hová lehet elhelyezni őket. (Lásd. „Hulladéktan” című
fejezetet!)
|
17-A
szelektív hulladékgyűjtés formái
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6
évestől |
Ismerkedés
az egyes (jellemző) hulladékfajtákkal.
A szelektív hulladékgyűjtés formáinak megismerése.
Az
egyes formák gyűjtési körének megismerése, begyakorlása
játékos formában. |
Kartondobozok
(6 db), különböző hulladékfajták hulladék kartonra
felírva, filctoll, stopper, kréta.
Transzparenslap
2. |
Időigény: |
előkészítés:
5 perc
megvalósítás:
1
óra |
Megjegyzés: |
A
feladattal begyakoroltatható az egyes gyűjtési formák
használata. Ha kettőnél több csapatot szeretnénk, akkor annyi
sorozat cédulát és annyival több doboz kell. Célszerű a
csapatoknak a játék elején taktikai megbeszélést tartaniuk.
Csoportosítani kell a rendelkezésre álló cédulákat úgy,
hogy mindegyiket egymás után el tudják helyezni a gyűjtőhelyeken.
Ügyeljünk a balesetek megelőzésére!
|
18-Ártalmatlanítható?
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6
évestől |
Megismertetni
a tanulókat a hulladékok ártalmatlanítási lehetőségeivel,
veszélyeivel.
(Hulladéklerakás,
égetés) |
Papírlapok,
írószerszám, Transzparenslap 1.-5. |
Időigény: |
előkészítés:
5 perc
megvalósítás:
1
óra |
Megjegyzés: |
Amennyiben
van a közelben hulladéklerakó vagy hulladékégető,
szervezzünk a diákok számára egy tanulmányi kirándulást
oda. Elvégeztethetjük a „Nyomok a szeméttelepre vezetnek”
című feladatlapot is az illegális lerakók feltérképezésére
és megszüntetésére
|
19-Hulladékos totó
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
8
évestől |
Hulladékos
adatok, alapfogalmak megismertetése játékos formában. |
Írószerszám,
fénymásolt totó, papírlap. |
Időigény: |
előkészítés:
5 perc
megvalósítás:
20-30
perc |
Megjegyzés: |
Ezt a totót a gyerekek hulladékos ismereteinek
felmérésére is használhatjuk. A megoldáshoz hagyjunk kellő
mennyiségű időt. (legalább 15-20 percet korosztálytól függően)
A helyes megfejtés: KÖRNYEZETTUDATOS FOGYASZTÁS. A megoldás után
beszélgessünk el diákjainkkal erről a fogalomról és a helyes
megoldásokról.
|
20-Memóriajáték
|
Korosztály: |
Célja: |
Anyagok,
eszközök: |
6
évestől |
Ismerkedés
az egyes (jellemző) hulladékfajtákkal.
A
szelektív hulladékgyűjtés cselekvésformáinak begyakorlása játékos
formában.
|
Olló
a lapok kivágásához |
Időigény: |
előkészítés:
5 perc
megvalósítás:
1
perc |
Megjegyzés: |
A játék
menete hasonló a forgalomban lévő más memóriajátékokhoz. Párokat
kell keresni a lefordított kártyalapok közt. A különbség
annyi, hogy itt nem akkor lehet a két felfordított kártyát
kiemelni, ha a rajtuk lévő képek azonosak, hanem ha a játékos
a „hulladék” kártyához a neki megfelelő „gyűjtő” kártyát
fordította fel. Helyes találat esetén újra húzhat a játékos.
Az nyer, aki a legtöbb kártyalapot gyűjtötte. A gyerekek bővíthetik
a játékot egyénileg rajzolt kártyákkal.
|