Módszertani útmutató Témanap Kerettantervi kapcsolatok Óravázlatok Feladatválogató

Módszertár - Óravázlatok

A téma tartalma:
Textilkép készítése hulladék anyagokból (1.o)
Lengődísz készítése (2.o)
Figyelemfelkeltő hulladékszobor készítése papírból (2.o)
Üvegfestés - Váza készítése befőttes üvegből (4.o)
Vásárolj okosan! (4.o)
Papírmerítés (6.o)
Hulladékszobrok készítése (6.o)
A műanyagok azonosítása (7.o)
A textíliák alapanyagai, felhasználásuk (7.o)
Vásárolj okosan! 
A fogyasztói társadalom és a reklám (8.o)

Kapcsolódó feladat:

Készítetek tárgyakat hulladékpapírból!

Kapcsolódó témák:

Feladatválogató
Óravázlatok
Módszertani útmutató

 

Lengődísz készítése

Tantárgy: Technika és életvitel
Évfolyam: 2. évfolyam
Témakör, tananyag: Az anyagok és megmunkálásuk, felhasználásuk - Az anyagok feldolgozása. Célszerű és takarékos anyagfelhasználás. Lengődísz készítése.
Az óra típusa: Új ismereteket feldolgozó óra
Célok, feladatok: Az anyagok feldolgozása. Célszerű és takarékos anyagfelhasználás.
Hulladékanyagok felhasználásának lehetőségei és jelentősége.
Modellalkotó készség fejlesztése.
Az anyagok (papír) vizsgálata.
Jártasság kialakítása a tanult készségek komplex alkalmazásában
Szemléltető és munkáltató eszközök, anyagok: Hulladék csomagolópapírok, hurkapálca, hímző fonál, ceruza, vonalzó, olló, tű, csiszolópapír, alátétpapír. 
Tábla képe, félkész-, kész munkadarabok,
HULLADÉK-SULI, „Hulladéktan” című fejezete
HULLADÉK-SULI 7. számú feladatlap, Függő és lengő díszek
Előzetes feladatok: Hulladék csomagolóanyagok gyűjtése
A tantárgyi munka tartalma Munkaformák, módszerek
Óra eleji szervezés:

Szükséges eszközök előkészítése

 
Ismeretek felelevenítése:
Az óra elején átismételjük a papír tulajdonságáról, megmunkálhatóságáról, a papír fajtáiról és felhasználásuk közötti összefüggésekről tanultakat. 
Beszélgetés
Motiváció:
Az asztalra elhelyezett kész origami figurákat mutatunk a gyerekeknek. (Nézzétek meg, mi van az asztalon! Mik ezek? Mi az az origami? Honnan származik, kik találták ki, mi a lényege?)
Szemléltetés

Megbeszélés
Célkitűzés:
Elmondjuk a gyerekeknek, hogy a mai órán egy eredeti origami hajtogatással fogunk megismerkedni. Darut készíteni, amiből lengődíszt állítunk össze. A díszeink anyaga pedig hulladékpapírok, használt csomagolóanyagok lesznek.
(Érdekesség: A régiek úgy tartották, aki 100 ilyen hajtogatott darut kapott, az szerencsés lesz a szerelemben!)
Tanítói közlés
Az új anyag feldolgozása:

I.  Szerkezeti elemzés

Analízis (egy kész munkadarab alapján beszéljük meg a gyerekekkel) 
Hány fő részből áll a munkadarab? (2) 
Melyek ezek a részek? (madár – állvány)
Mi az egyes részek feladata? (madár: a légmozgás mozgatja; állvány: ezen függnek a madarak) 
Milyen anyagok szükségesek az elkészítéséhez? Miért? 
(Madár: használt csomagoló papír - könnyű, a légmozgás mozgatja. Állvány: hurkapálcika - tartása van, ellenáll a szél erejének. Fonál: az összeszereléshez - könnyen mozog a szél irányában.)

Szintézis (Beszéljük meg hogyan, milyen eszközökkel és szerszámokkal készíthetjük el a lengődíszt!) 

Munkamenet Eszközök, szerszámok
Madár (6 db.)
15´15 cm-es darabok kinyírása a hozott csomagoló papírokból olló, alaklemez
hajtogatás (vonalzó)
Állvány
hurkapálcika mérése vonalzó, ceruza
darabolás tördeléssel  
csiszolás csiszolópapír
összeszerelés kötözéssel hímző fonál
Összeszerelés
A madarak felfűzése fonalra
A madarak felkötözése az állványra  

Az értékelési szempontokat megbeszéljük és a táblára felírjuk (Hajtogatás minősége, hajtásélek pontossága. Pontos mérés, összeillesztés. Működőképes modell.)
 



Megbeszélés














Megbeszélés

II. Munkavégzés

A gyerekek egyénileg elkészítik a munkadarabot az előző pont alapján, ahol kell a tanító segít a tanulóknak.
 

 Önálló munka
III. Használatba vétel

Mikor elkészültek a gyerekek a munkával, próbálják ki a díszeket (Működtesd, próbáld ki a lengődíszt! Figyeld meg hogy mozognak a madarak!)
 


Csoportos és egyéni munka
Megbeszélés
Értékelés:
Az előre megadott szempontok alapján értékeljük a munkákat.
 
 
Összefoglalás:
Összefoglalásként beszéljük meg a következő kérdéseket:
Mitől függ a madarak mozgása? Miből készültek a madarak? Vajon miért? Mi lehet a jelentősége?
 
Frontális osztálymunka
Óra végi szervezés:
Az osztály rendbetétele, az eszközök összepakolása.
 

  

 

Copyright ® 2004. Csalló Attila

Templomdombi Általános Iskola, Szentendre

Hulladek-suli@freemail.hu