|
|
Lengődísz készítése
|
Tantárgy: |
Technika
és életvitel |
Évfolyam: |
2. évfolyam |
Témakör,
tananyag: |
Az
anyagok és megmunkálásuk, felhasználásuk - Az anyagok
feldolgozása. Célszerű és takarékos anyagfelhasználás. Lengődísz
készítése. |
Az óra
típusa: |
Új
ismereteket feldolgozó óra |
Célok,
feladatok: |
Az
anyagok feldolgozása. Célszerű és takarékos anyagfelhasználás.
Hulladékanyagok
felhasználásának lehetőségei és jelentősége.
Modellalkotó készség fejlesztése.
Az anyagok (papír) vizsgálata.
Jártasság
kialakítása a tanult készségek komplex alkalmazásában |
Szemléltető
és munkáltató eszközök, anyagok: |
Hulladék
csomagolópapírok, hurkapálca, hímző fonál, ceruza, vonalzó,
olló, tű, csiszolópapír, alátétpapír.
Tábla
képe, félkész-, kész munkadarabok,
HULLADÉK-SULI, „Hulladéktan” című fejezete
HULLADÉK-SULI
7. számú feladatlap, Függő és lengő díszek |
Előzetes
feladatok: |
Hulladék
csomagolóanyagok gyűjtése |
A tantárgyi munka
tartalma |
Munkaformák, módszerek |
Óra
eleji szervezés: |
Szükséges eszközök előkészítése
|
|
Ismeretek
felelevenítése: |
Az
óra elején átismételjük a papír tulajdonságáról,
megmunkálhatóságáról, a papír fajtáiról és
felhasználásuk közötti összefüggésekről tanultakat.
|
Beszélgetés |
Motiváció: |
Az
asztalra elhelyezett kész origami figurákat mutatunk a
gyerekeknek. (Nézzétek meg, mi van az asztalon! Mik ezek?
Mi az
az origami? Honnan származik, kik találták ki, mi a lényege?)
|
Szemléltetés
Megbeszélés
|
Célkitűzés: |
Elmondjuk
a gyerekeknek, hogy a mai órán egy eredeti origami hajtogatással
fogunk megismerkedni. Darut készíteni, amiből lengődíszt állítunk
össze. A díszeink anyaga pedig hulladékpapírok, használt
csomagolóanyagok lesznek.
(Érdekesség:
A régiek úgy tartották, aki 100 ilyen hajtogatott darut kapott,
az szerencsés lesz a szerelemben!)
|
Tanítói
közlés |
Az
új anyag feldolgozása: |
I. Szerkezeti elemzés
Analízis
(egy kész munkadarab alapján beszéljük meg a gyerekekkel)
Hány fő
részből áll a munkadarab? (2)
Melyek
ezek a részek? (madár – állvány)
Mi az egyes részek
feladata? (madár: a légmozgás mozgatja; állvány: ezen függnek
a madarak)
Milyen
anyagok szükségesek az elkészítéséhez? Miért?
(Madár:
használt csomagoló papír -
könnyű, a légmozgás mozgatja. Állvány: hurkapálcika - tartása
van, ellenáll a szél erejének. Fonál: az összeszereléshez -
könnyen mozog a szél irányában.)
Szintézis
(Beszéljük
meg hogyan, milyen eszközökkel és szerszámokkal készíthetjük
el a lengődíszt!)
Munkamenet |
Eszközök,
szerszámok |
Madár
(6 db.) |
15´15
cm-es darabok kinyírása a hozott csomagoló papírokból |
olló,
alaklemez |
hajtogatás |
(vonalzó) |
Állvány |
hurkapálcika
mérése |
vonalzó,
ceruza |
darabolás
tördeléssel |
|
csiszolás |
csiszolópapír |
összeszerelés
kötözéssel |
hímző
fonál |
Összeszerelés |
A
madarak felfűzése fonalra |
tű |
A
madarak felkötözése az állványra |
|
Az
értékelési szempontokat megbeszéljük és a táblára felírjuk
(Hajtogatás
minősége, hajtásélek pontossága. Pontos mérés, összeillesztés.
Működőképes
modell.)
|
Megbeszélés
Megbeszélés |
II. Munkavégzés
A
gyerekek egyénileg elkészítik a munkadarabot az előző pont
alapján, ahol kell a tanító segít a tanulóknak.
|
Önálló
munka |
III. Használatba
vétel
Mikor
elkészültek a gyerekek a munkával, próbálják ki a díszeket
(Működtesd, próbáld ki a lengődíszt! Figyeld meg hogy
mozognak a madarak!)
|
Csoportos és egyéni munka
Megbeszélés |
Értékelés: |
Az
előre megadott szempontok alapján értékeljük a munkákat.
|
|
Összefoglalás: |
Összefoglalásként
beszéljük meg a következő kérdéseket:
Mitől
függ a madarak mozgása? Miből
készültek a madarak? Vajon miért? Mi lehet a jelentősége?
|
Frontális
osztálymunka |
Óra
végi szervezés: |
Az
osztály rendbetétele, az eszközök összepakolása.
|
|
|
|