|
Figyelemfelkeltő hulladékszobor
készítése papírból
|
Tantárgy:
|
Technika
és életvitel |
Évfolyam: |
2. évfolyam |
Témakör,
tananyag: |
Tervezés, építés - Egyszerű tárgy tervezése és készítése egyéni
elképzelések alapján - Figyelemfelkeltő hulladékszobor
papírból |
Az óra
típusa: |
Új
ismereteket feldolgozó óra |
Célok,
feladatok: |
Egyszerű tárgy tervezése és készítése egyéni elképzelések
alapján.
A már tanult technikák alkalmazása.
Önálló szintézis és analízis.
A hulladékképződés környezeti
hatásaival és azok
megelőzésének módjaival való ismerkedés. |
Szemléltető
és munkáltató eszközök, anyagok: |
Hulladékpapírok: karton, hullámpapír, csomagoló papírok, tojástartó,
gyógyszeres dobozok, zabpelyhes dobozok…stb.
Hurkapálcika, fonál, ceruza, vonalzó, olló, ár, tű, ragasztó, alátétpapír.
Kész hulladékszobrok.
HULLADÉK-SULI, 5. sz. „Szobrászműhely” feladatlap sokszorosítva |
Előzetes
feladatok: |
Az előbb felsorolt hulladék anyagok begyűjtése |
A tantárgyi munka
tartalma |
Munkaformák, módszerek |
Óra
eleji szervezés: |
Szükséges eszközök előkészítése
|
|
Ismeretek
felelevenítése: |
A tanulókkal felelevenítjük a következő témákat:
A papír tulajdonságai, megmunkálhatósága
Hasznosítás, hulladékok felhalmozódása
Milyen eszközök állnak rendelkezésünkre a
papír megmunkálásához? Hogyan lehet egymáshoz rögzíteni őket?
(Összeszerelés)
|
Beszélgetés |
Motiváció: |
Bemutatunk néhány papírhulladékot.( csomagoló, gyógyszeres és
zabpelyhes dobozok, különféle csomagoló anyagok) A gyerekek körbe
állják az asztalt és megnézik, majd feltesszük a következő
kérdéseket:
Nézzétek meg mit láttok itt az asztalon! Mik ezek, honnan származnak,
mi lesz velük?
Mire tudnátok hasznosítani még?
Meghallgatjuk az egyéni ötleteket, kivitelezési terveket, majd
visszaültetjük őket a helyükre.
|
Bemutatás
Megbeszélés
Frontális osztálymunka |
Célkitűzés: |
Elmondjuk a tanulóknak, hogy a mai órán
szobrokat fogunk készíteni ezekből a papírhulladékokból.
Mindenki a saját elképzelései, ötletei alapján fog dolgozni,
és a kivitelezés is rájuk lesz bízva!
|
Tanítói
közlés |
Az
új anyag feldolgozása: |
I. Hulladékproblémák
Kiosztjuk
a HULLADÉK-SULI 5. sz. „Szobrászműhely” c.
feladatlapját, majd közösen elolvassuk. Felhívjuk a figyelmet
a keletkezett hulladék okozta környezetszennyezésre.
Megfigyeljük
a lapon lévő szobrokat és elmondjuk a feladatot. (Készítsetek
ti is ilyen figyelemfelkeltő hulladékszobrokat! Találjatok ki
fantázianevet a már elkészült műnek! A legjobbakat majd kiállítjuk
az iskolában!)
|
Frontális osztálymunka
Megbeszélés
|
II. Munkamódszerek
és eszközök
Beszéljük
meg a gyerekekkel:
Milyen eszközöket,
szerszámokat használhatnak:
vonalzó, olló, ragasztó, ár, tű, alátétpapír.
Milyen
anyagok állnak rendelkezésre:
papírhulladékok, dobozok, kartonok, hullámpapír, tojástartó…stb.
Balesetmegelőzés:
Az ollót rendeltetésszerűen használd!
|
Megbeszélés |
III.
Értékelési szempontok
Az
értékelési szempontokat megbeszéljük a gyerekekkel és a táblára
írjuk. (kreatív, ötletes munkadarabok, „működőképes”
modellek, pontos mérések, illesztések, ragasztás
tisztasága)
|
Megbeszélés |
IV. Munkavégzés
A
tanulók önállóan elvégzik az analízist és szintézist, majd
elkészítik saját szobraikat.
|
Frontális
keretben végzett egyéni munka
Folyamatos tanítói segítségnyújtás |
V. Használatba
vétel
Rögtönzött
kiállítást szervezünk, ahol megtekintjük a szobrokat,
esetlegesen működtetjük az erre képes alkotásokat.
|
Megbeszélés |
Értékelés: |
Az
óra folyamatában az előre megadott szempontok szerint értékeljük
a tanulók munkáját, majd az óra végén a gyerekek is mondják
el véleményeiket egymás munkájáról.
|
|
Összefoglalás: |
Az
óra végén ismételjük át, hogy mi lehet, mi lesz a következménye
a hulladék felhalmozódásának és mit
tehetünk ellene.
|
Frontális
osztálymunka |
Óra
végi szervezés: |
Az
osztály rendbetétele, az eszközök összepakolása.
|
|
|