|
Hulladékszobrok készítése
|
Tantárgy: |
Rajz |
Évfolyam: |
6. évfolyam |
Témakör,
tananyag: |
Technikák - Tér- és formaképzés, konstruálás
Hulladékszobrok készítése (két egymást követő tanóra |
Az óra
típusa: |
Új
ismereteket feldolgozó óra |
Célok,
feladatok: |
Tér- és formaképzés, konstruálás különböző hulladék anyagok
felhasználásával (fa, papír, textil, műanyag, fémdobozok, drót,
talált tárgyak, egyéb hulladékok).
A fogyasztói társadalom által okozott egyre növekvő hulladéktermelés
környezetvédelmi problémáinak kihangsúlyozása. |
Szemléltető
és munkáltató eszközök, anyagok: |
A Hulladék-Suli 5. számú feladatlapja 5-6 példányban sokszorosítva.
Mindenféle hulladék, feleslegessé vált használati tárgy (melyet
előzetes feladatként gyűjthetnek a gyerekek), ragasztó,
ragasztószalag, ragasztópisztoly, zsinór, olló, kés, ár, vékony
huzal, harapófogó. |
Előzetes
feladatok: |
A szükséges hulladék anyagok beszerzése. (Nagyon szemléletesek a
sok azonos hulladékból készült szobrok, ezért gyűjtessünk
össze sok italosdobozt, PET palackot, kupakot, tojástartót,
stb.) |
A tantárgyi munka
tartalma |
Munkaformák, módszerek |
Óra
eleji szervezés: |
A
szükséges eszközök, anyagok előkészítése, az osztály
tanulóinak csoportokra osztása (5-6 fő/csoport)
|
|
Motiváció: |
Bemutatunk
egy előre elkészített hulladékszobrot. (például egy üdítős
kupakokból készített pókot ábrázoló szobrot, vagy
aludobozokból készített várat.) Majd elbeszélgetünk a
gyerekekkel a sok haszontalan csomagolóanyagból keletkező
hulladék elhelyezési gondjairól (nagy mennyiség, nagy térfogat,
kis tömeg, sok energiát és anyagot használnak az előállításukhoz,
stb.)
|
Bemutatás
Megbeszélés |
Célkitűzés: |
Az
összegyűjtött alapanyagokból tervezzetek ti is olyan
szobrokat, melyek felhívják az emberek figyelmét az egyre
nagyobb mértékben növekvő mennyiségű hulladék okozta problémákra.
|
Tanári
közlés |
Az
új anyag feldolgozása: |
I.
A tér és formaalakítás módszerei
Vetessük
elő a tanulókkal a gyűjtött alapanyagokat. Mutassuk be a
rendelkezésre álló anyagokon a
tér és formaképzés lehetőségeit.
Mutassuk
be az egyes alkotóelemek rögzítésének lehetséges módjait,
technikáit.
Hívjuk
fel a figyelmet a nyugodt, tiszta, balesetmentes munkára.
|
Frontális
osztálymunka
Bemutatás
Megbeszélés |
II.
A tanulók önálló és csoportos szoboralkotása
A
munka megkezdése előtt beszéljük meg a gyerekekkel a már meglévő
ötleteiket, elképzeléseiket. A
tanulók vegyék
kezükbe az oktatócsomag 5.számú feladatlapját és olvassák
el azt illetve tanulmányozzák az ott szereplő hulladékszobrokat
ötletmerítésként.
Majd a csoportos munkára kialakított munkahelyeken alkossanak
saját maguk által tervezett szobrokat.
A szobroknak adjanak a gyerekek találó neveket! (Aluszaurus,
Kukapók, stb.)
|
Csoportos és
egyéni munka |
III.
A szobrok bemutatása egy iskolai kiállítás keretében
Az
elkészült alkotásokat egy iskolai kiállítás keretében
mutassák be a gyerekek. A helyszíne lehet az iskola aulája,
folyosója, ahová ők maguk helyezhetik ki alkotásaikat tanári
vezetéssel.
|
Csoportos
és egyéni munka tanári irányítással |
Összefoglalás,
értékelés: |
A
jól sikerült munkákon bemutatva ismételjük a tér és formaképzés
lehetőségeit.
Mindegyik
csoport munkáját értékeljük. (Értékelési szempont az ötletesség,
a figyelemfelkeltés, az elnevezés, valamint az, hogy a tér és
formaképzést mennyire valósította meg a csapat)
|
Frontális
osztálymunka |
Házi
feladat: |
A
gyerekek invitálják meg szüleiket, ismerőseiket, hogy nézzék
meg az iskolai kiállításukat!
|
|
Óra
végi szervezés: |
Az
osztály rendbetétele, feltakarítása. Az eszközök
összepakolása.
|
|
|