Deutsch (DE-CH-AT)Hungarian (formal)

Manuális készségfejlesztés Print
Monday, 08 June 2009 15:40
There are no translations available.

A manuális készségfejlesztést komplex módon értelmezzük, amely átöleli a tantárgyakat, a szabadidős tevékenységeket, vagyis az oktató-nevelő munkánk egész rendszerét. A feladatok koncentrikusan bővülnek, és az iskola valamennyi tanulójára kiterjednek. Fontos törekvésünk, hogy megerősítsük a látás-tapintás-gondolkodás-cselekvés egységét, majd ezen keresztül igényes munkavégzésre neveljünk. A manuális készségfejlesztés -meggyőződésünk szerint- elősegíti a tanulási- és munkaszokások kialakítását; a műveleti sorrend követését, az eszköz- és szerszámhasználat gyakorlottságát, az elemi munkaszokásokat (helyes testtartás, munkamegosztás, rend, pontosság, takarékosság, balesetvédelem stb.), és a megfelelő munkatempót.
 

A tanulói produktumok a féltve őrzött "kincseinkhez" tartoznak. Tanítványaink évek múlva is szívesen emlékeznek vissza a tanítási órákra, a múzeumi foglalkozásokra, erdei iskolára stb., ahol műveik születtek. Az osztályokat, a folyosókat ezekkel a "kincsekkel" díszítjük. A tanév főbb oktatásait az év végi kiállításon -amelyet a Pest Megyei Könyvtárban rendezünk- tárjuk az érdeklődők elé.

A manuális készségfejlesztés színterei, formái, sajátosságai, módszerei az iskolánkban:

  • Tanórák

  • A tanórán kívüli foglalkozások

Tanórák

A tanórákon elsősorban a kézműves (alsóban), a környezetkultúra (felsőben) és a rajz tantárgyak segítik a manuális készségfejlesztés céljainak megvalósítását. A környezetkultúra tantárgyban kiscsoportos oktatással (fiú, lány bontás) igazodunk az eltérő érdeklődéshez. A tanítás-tanulás folyamatában irányított megfigyelésekkel, analízissel, szintézissel, összehasonlításokkal, csoportosításokkal stb. nyújtunk biztos támpontot a stb. nyújtunk biztos támpontot a megismeréshez. Lehetőség nyílik az egészből megismeréshez. Lehetőség nyílik az egészből kiindulva a részek vizsgálatára (arány, szín, forma stb.), a részfolyamatokhoz szükséges anyag, szerszám, művelet kiválasztására, a részfolyamatok alapján az "egész" megtervezésére, a műveletek begyakorlására. Az elemzések új ismeretekhez juttatják tanulóinkat, szintetizálják eddigi tudásukat, csiszolják munkavégzésüket, motiválják a feladat sikeres elvégzésére. A tanórákon született munkadarabok maradandó értékeket képviselnek, jól illeszkednek a többi tantárgy ismeretanyagához. Pl.: a középkori vár makettje, a vár alaprajza, a virág lerajzolása, a bábok elkészítése stb. 

       

A tanórán kívüli foglalkozások

A napközi életébe beépített rendszeres munkafoglalkozások lehetőséget nyújtanak a már elsajátított munkafolyamatok gyakorlására, finomítására. A munkafoglalkozások témáihoz -ünnepélyek, események, évszakok- felhasználjuk az önálló gyűjtéseket, az egyéni ötleteket. A szakkörök elsősorban a tehetséges tanulók képességfejlesztését állította középpontba. A szakköri foglalkozásokon lehetőség nyílik az elmélyültebb, mívesebb alkotások létrehozására. A szakköri tagok megismerik a népi mesterségek titkait, az agyagművességet, a szövést, a fonást. Ezek alapján sok ötletet kapnak az otthoni tevékenységhez. A rajzpályázatokon is elsősorban a szakköröseink szerepelnek, akik sok díjat szereztek eddig is iskolánknak. Szívesen látogatunk tanítványainkkal a könyvtári foglalkozásokra, ahol az irodalmi művekhez, a jeles napokhoz kapcsolódó foglalkozásokat szerveznek. Azt tapasztaltuk, hogy az iskola falain túl szervezett tevékenységek és a könyves környezet ösztönzőleg hat a tanulók munkakedvére, természetesen jelentős szerepe van ebben a könyvtárosok ügyszeretetének is. Az iskolánkat körülölelő múzeumok gazdag lehetőségeit is felhasználjuk a manuális készségfejlesztés érdekében. Pl.: a Ferenczy Múzeum célirányos megfigyelése után a múzeumpedagógusok irányításával szobrokat, érmeket, plaketteket készítünk agyagból.

Ennek helyszíne a múzeum barlangműhelye. A Szentendrei Néprajzi Múzeumot iskolánk tanulóival 1-2 alkalommal látogatjuk meg évente. Az eredeti népi kultúrát "élő" környezetben tanulmányozzuk. Szakemberek, népművészek irányításával bekapcsolódunk a kosárfonás, a mézeskalács-sütés, a gyertyamártogatás stb. munkálataiba. /8.sz.melléklet/ A páratlan környezet, az eredeti eszközök, a tárgyak, a mesteremberek tudása és a hely szelleme szép, esztétikus alkotásokra ösztönöznek. Az erdei iskola keretében tanulóink évenként más-más tájegységet keresnek fel. A programokban szerepelnek a helyi múzeumok megtekintése, a tájegységre jellemző tárgyak elkészítése. A múzeumokban a jellegzetes tárgyi világgal ismerkednek meg, míg a kézműves és a szabadidős foglalkozásokon a mesteremberek segítségével a tájegység tárgyait készítik el. (Pl.: agyagedény, kosárfonás). Ily módon a környezeti nevelés -mint az iskolánk egyik profilja- szerves egységet alkot -a másik profillal- a manuális készségfejlesztéssel. A két terület közötti kapcsolat az erdei iskolák programjaiban is jól nyomon követhető. A Templomdombi Általános Iskola szervezésében már több éve rendezünk olvasótábort a szentendrei gyerekeknek. A tábor központi gondolata, témája, helyszíne évenként változik. A táborozók eddig a népköltészettel, a honfoglalással, a régi népi életmóddal és az 1848-as forradalom és szabadságharccal foglalkoztak. A témaköröket komplex módon dolgozzuk fel. (Pl: az irodalomhoz kapcsolódva hangsúlyos szerepet kap az olvasás, az olvasmány értelmezése, dramatizálása, közös ének, tánc, népi játékok, szerepjáték, a szereplők ábrázolása különböző technikákkal, rajzolás, festés). A témakörökhöz kapcsolódó tárgyi emlékeket szakos nevelők, múzeumpedagógusok irányításával készülnek el. A produktumokat a tábor végén kiállításon mutatjuk be, a tanév során pedig az iskolánkban látható.

 

Kereső

Who is reading us

We have 26 guests online

Polls

Hogy sikerült a bizid?
 

Kedves Látogató!

2016-tól megújult honlapunk. A kor igényeit maximálisan kiszolgáló portált telepítettünk. Oldalaink PC-n, laptopon, táblagépen és okostelefonon is hatékonyan böngészhetők. Tartalmunkat folyamatosan töltjük át az új honlapra, addig a régi és az új együtt működik majd. Természetesen a friss tartalmak már csak az új felületen lesznek elérhetők. Régi honlapunk továbbiakban csak archívumként működik majd. Regisztrált látogatóinknak meg kell újítani fiókjukat. Új regisztráció itt!  Az átállás idejére türelmet kérünk!

Tovább az új honlapra!

Videók



Get the Flash Player to see this player.

Support: Simple Video Flash Player Module

Gallery - Random picture

Ma 2024. March 28., Thursday, Gedeon és Johanna napja van. Holnap Auguszta napja lesz.
No events

E-learnings


       

       

       

       
    

Rajzszakkörünk munkái

  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator

Powered by Joomla!. Designed by: Joomla 1.5 Template, website hosting. Valid XHTML and CSS.