Környezeti nevelés iskolánkban |
2009. június 08. hétfő, 15:42 |
Tantestületünk már 1990-ben megkezdte a környezeti nevelésre irányuló törekvéseit. Útkeresésünk során abból indultunk ki, hogy az "iskola akkor is tanít, amikor nem tanít." Komoly attitűdformáló, értékközvetítő erő az iskola egészének működése, üzemelése, atmoszférája, miliője, a benne dolgozók környezeti értékrendje, harmóniája. Meggyőződésünk, hogy a környezeti nevelés jellemzően tevékenységorientált műfaj. Igazán sikeressé csak az élményekben, cselekvésekben gazdag pedagógiai módszerek alkalmazásával válhat.
Célunk a környezeti ismeretek, a környezeti problémák megoldásához szükséges készségek, a környezethez fűződő érzelmi viszonyulások és értékek pedagógiai eszközökkel történő formálása. Mindez az egész személyiségre, a teljes emberre ható nevelési folyamat, amelyet csak úgy tudunk megvalósítani, hogy iskolai életünk minden területén ebben a szellemben tevékenykedünk. A gyerekek az iskolában töltik a napjuk közel egyharmadát. Így a környezeti nevelés legfontosabb színtere maga az épület. Az épület karbantartásánál, felújításánál igyekszünk energiatakarékos, esztétikus megoldásokat választani. Az iskola falait a gyerekek munkáival díszítjük, ahol lehet növényekkel tesszük barátságosabbá a termeket, a lépcsőházat. A folyosón kialakított "beszélgető asztalon" szinte mindig van vágott virág. Kicsik és nagyok egyaránt szívesen időznek a folyosói akvárium mellett, figyelve a kis halak életét. Az osztálytermeink hangulatosak, magukon hordozzák "lakóik" ötleteit, alkotó tevékenységét és esztétikai igényességét. Pici udvarunkat (150 négyzetméter) növényekel telepítettük be. Az igazi kerti hangulatban üldögélhetnek a gyerekek a farönk padokon, és akinek kedve van a burkolaton kirakott ugróiskolát járhatja. A törvényben megfogalmazott követelményeket figyelembe véve, eddigi jól bevált gyakorlatunkra építve rögzítettük pedagógiai programunkban a környezeti nevelési feladatainkat. Környezeti nevelésünk szinterei, formái:
Minden tantárgyba beillesztett környezeti nevelés A természetismeret, a biológia, a fizika, a kémia felfedezteti, megismerteti a jelenségek természettudományos összefüggéseit. A földrajz sokoldalúan vizsgálja az ember és a környezet kapcsolatait. Az irodalom órák különböző műfajú írásokkal mutatják be a természeti jelenségeket, az ember természet iránt érzett csodálatát, szeretetét. A vizuális kultúra, a kézműves, a környezetkultúra tanórák a természetes és az épített környezetünk szépségét, esztétikumát, harmóniáját közvetítik. A történelem és osztályfőnöki órák segítenek a felelősségvállaló, környezettudatos magatartást, a környezeti erkölcsöt megalapozni, fejleszteni.
Erdei iskola programunk Az erdei iskola projektek során a gyerekek kiszabadulnak a megszokott iskolai keretek közül. Megszakad a hagyományos értelemben vett tanulási folyamat, környezet-adekvát problémakörök alapján szerveződik a tanulás. A túrák, a szabadban folyó felfedeztető megismerés, a manuális tevékenységek állandó jelenléte élményszerű, izgalmas tanulást biztosít tanulóink számára. A helyszínek kiválasztásánál elsődleges szempont, hogy az öt év erdei iskolái során minden jellegzetes tájegységről (alföldi táj, mészkő és dolomit középhegység, vulkanikus középhegység, vízparti táj) képet kapjanak a gyerekek. A negyedikesek programja 3 napos, amelynek fő célja a közösségépítés, a természetben való viselkedés megismerése, az otthontól való távollét megszokása. Madarász és természetkutató szakkörünk Munkánk során közvetlen környezetünk a Pilis, a Visegrádi-hegység, a Duna és a beleömlő patakok élővilágát, környezeti állapotát vizsgáljuk, kutatjuk. Fontos, rendszeres tevékenységünk a város határában lévő odútelep gondozása. Az odúkat a gyerekek készítik, helyezik ki a telepre, figyelemmel kísérik a költést. A rendszeres etetés mellett a gyerekek takarítják az odukat, és az esetleges javításokat elvégzik.
Környezetvédelmi akciók A környezet egy-egy, főleg a gyerekeket is érintő problémáját vizsgáljuk. Ezzel is fejlesztjük problémaérzékenységüket és tanítjuk diákjainkat az érdekérvényesítésre, konfliktuskezelésre. Zöld napi programok A Világtakarítási Napon az iskola környezetét, egy-egy erdőrészt vagy patakszakaszt teszünk tisztává. Célunk, hogy a gyerekek ráébredjenek, a környezet károsodását jobb megelőzni.
Szelektív hulladékgyűjtés (Rendszeres papír- és elemgyűjtés) Válogatva gyűjtjük a szerves hulladékot, a papírt, az elemeket és a veszélyes anyagokat. Évente két alkalommal (tavasszal és ősszel) szervezünk papírgyűjtést. Az összegyűjtött papírt a helyi papírgyár veszi át, ahol a tanulóink meg is tekinthetik az újrahasznosítás folyamatát.
Nyári természetkutató, környezetvédelmi táborok A nyári szünidő sohasem telik elkörnyezeti nevelésre lehetőséget adó nomád, önellátó táborok nélkül, mely lehetőséget ad a környezetbarát életvitel gyakoroltatására. Folyamatos tájékoztatás A tanulóink, és természetesen a szülők, a pedagógusok figyelem felkeltését, tájékoztatását biztosítja az iskolarádió, az iskolaújság, a Templom Egerének környezetvédelmi rovata, valamint a Környezetvédelmi Faliújság. Így tudunk szóban, írásban, fotókon hírt adni a városunkban, a régióban történő jelenségekről folyamatokról, eseményekről. Szelektív hulladékgyűjtés A keletkező iskolai hulladékot a következő komponensekre válogatjuk szét: papír, szerves hulladék, veszélyes hulladékok (csak a dolgozók végzik), maradék vegyes hulladék. |