RÉSZLETES PROGRAM |
||||||
Tantervi
táblázat |
||||||
Nap | A program moduljainak, foglalkozásainak megnevezése, a foglalkozások egyes résztémáinak tartalmi kifejtése |
A
foglalkozások |
Módszerek/ |
Segéd- eszközök, egyéb tárgyi eszközök foglal- kozásonként |
A diákok ellenőrzésének módja, az értékelés szempontjai modulonként egységesen |
Az
egyes foglal- |
1. |
A Velencei-hg. nevezetességei (Bp. felől az M7–en érkezőknek javasoljuk.) |
|||||
a,Sukoró
Gyapjúzsák: Séta a falu határában lévő kőalakzathoz: elnevezésének, eredetének tisztázása, a gránit lepusztulási formájának megfigyeltetése. |
Sukoró és környéke | megfigyelés, irányított beszélgetés |
A következőkben leírtak az egész programra érvényesek. A tanulók a foglalkozásokon jegyzetelnek. (Ezzel elsajátítják, gyakorolják a lényegkiemelést.) Esténként a vacsorát követő megbeszélés után összefoglalót készítenek jegyzeteik felhasználásával a napközben látottakról, kiegészítve személyes élményeikkel, véleményükkel. Ezt az Erdei Iskola Naplót a kísérő pedagógusok minden este értékelés céljából összegyűjtik. Reggelenként az osztályfőnök szóban értékeli a beadott munkákat, felhívja a figyelmet a gondosan vagy a hiányosan elkészített összefoglalókra. Az 5. nap összefoglalása már otthoni feladat.
Az értékelés szempontjai naponként: 1. nap: A túrán tanúsított kitartás, a természetben való viselkedés, Figyelem egymás kiselőadásaira, a jegyzetelés alapossága és pontossága, a lényegkiemelés. |
0,5 óra | ||
b,Református
templom: A falu központjában lévő gúlasisakos református templom arról nevezetes, hogy 1848-ban a pákozdi csata előtt itt tartotta utolsó haditanácsát Móga tábornok tisztikara. Az itt elhangzó előadás előkészíti a megemlékezést a honvédemlékműnél. |
Sukoró és környéke |
előadás meghallgatása Előadások:
|
0,5 óra | |||
c,1848-as
emlékmű: A Mészeg-hegyen található az emlékmű, amit a szabadságharc első magyar győzelemmel végződő csatájának emlékére állítottak. A helyszín kiváló alkalom a gyerekek történelmi ismereteinek bővítésére (a múzeum hétfőn zárva) Tiszteletük jeléül egy csokor virágot helyeznek el az emlékmű talapzatán. |
Pákozdi 1848-as emlékhely |
előadások meghallgatása, beszélgetés, megfigyelés, bemutatóhely látogatása
|
0,5 óra | |||
d,Velencei-tó: Az emlékmű talapzatáról teljes terjedelmében látható a Velencei-tó, így a gyerekeknek lehetőségük van közeli felülnézetből megtekinteni a tó egészét és környékét. A látvány jól szemlélteti a tavak fejlődését, a fertő állapotot. Láthatóak a madarak élőhelyei, a madárvonulás fontos állomásai. Előadásaikat hallgatva, megbeszélve a helyszín a tanulók számára élményszerűvé teszi a földrajzi ismeretek szerzését. | Pákozdi 1848-as emlékhely | előadások meghallgatása, beszélgetés, megfigyelés, bemutatóhely látogatása |
távcsövek
|
0,5 óra | ||
e,Pákozdi ingókövek (túra): A közel három órás terepjárás célja egyrészt az ingókövek megkeresése (Pandúr-kő, Pogány-kő, stb.), másrészt a szaktanár vezetésével a táj jellemző növényeinek, állatainak megfigyelése (hangok, nyomok, élőhelyek). | Pákozd környéke | vizsgálatok természeti környezetben, növény- és állatmeghatározás megfigyelés | távcsövek, nagyítók, növény- és állathatározó | 3 óra | ||
Kézműves foglalkozás (este) | ||||||
A
program jelképfigurájának, a pulikutyáknak az elkészítése
(Lásd. 7.sz. melléklet: műveleti sorrend, fénykép) |
Szálláshelyen egy közösségi helyiség, esetleg park padokkal, asztalokkal, áramforrással | kézműves tevékenység | Fonal, cérna, falécek, filc, ragasztó/ ragasztópisztoly | 2 óra | ||
2. |
A Balaton földrajza, vízi és vízparti életközösségek |
|||||
A
gyerekek 2 csoportban dolgoznak. A Gyermek és Ifjúsági Centrum Kht.
Felső tagozatos diákok részére készült „Zöld Iskola” program
munkafüzete c. kiadvány feladataiból válogatva oldanak meg
feladatokat.
1.cs.: Mf. 3-9.o. (Védett területeink!, A Balatonról általában) 2.cs.: vízi, vízparti élőlények megfigyelése (pl. nád, gyékény, hínár, „víziparányok”) Mf. 10-12.o. (Balaton környezetvédelme, növény- és állatvilága) A végzett munka
megbeszélése, ellenőrzése esti foglalkozás keretében történik. (Ha nem Zánka a helyszín, a foglalkozást a fent megadott témák alapján javasoljuk szervezni) |
Balaton-part, rossz idő esetén közösségi helyiség a szálláshelyen | Növény- és állatmeghatározás, megfigyelés | Szakirodalmi könyvek a Balatonról, pl.:„Zöld iskola” mf, növény- és állathatározó, kézinagyító, mikroszkóp, (esetleg sztereomikroszkóp), háló, befőttesüveg | 2.
nap:
Együttműködés a csoporttagokkal,
|
2x1,5 óra | |
A Káli-medence értékei | ||||||
a.Túra a Hegyestűre Szabadtéri geológiai bemutató megtekintése a Hegyestűn. A
bazalthegyekről és a Balaton-felvidék egyéb geológiai értékeiről
kiállítás tájékoztat. A hegy tetején pedig gyönyörű kilátás
nyílik a Balatonfelvidékre (Káli-medence, bazalttakarós tanúhegyek,
a Balaton medencéje) |
Hegyestű | Megfigyelés
előadások meghallgatása, vizsgálatok természeti környezetben,
|
természetben való viselkedés, | 1 óra | ||
b.Szentbékálla és a „kőtengerek” Igazi geológiai érdekességek a kőtengerek, melyek kőhátakkal borított
lapályok. |
Szentbékálla és környéke | a készített rajz, | 1,5 óra | |||
c.Ősi magyar háziállatok Salföld ad otthont a Balaton-felvidéki Nemzeti Park látogató központjának.
A városi gyerekeknek izgalmas látvány a szürkemarha, rackajuh,
bivaly, mangalica, komondor, PULI és egyéb háziállatok. |
Salföldi Természetvédelmi Major | terepi adatgyűjtés | 1,5 óra | |||
d.Kékkúti forrás A falu határában található az értékes ásványvizet adó forrás, a vulkáni utóműködés bizonyítéka. |
Kékkúti forrás | figyelem
egymás kiselőadásaira, a jegyzetelés
alapossága és pontossága, a lényegkiemelés |
0,5 óra | |||
3. | Kis-Balaton | |||||
A Kis-Balaton
fokozottan védett területe kizárólag szakvezetővel, szakvezetési díj
ellenében látogatható. Itt a terület egyedi madárvilágát
figyelhetik meg a tanulók. (esőprogram: Keszthely,
Festetics kastély A barokk stílusú kastély a Balaton környékének
kiemelkedő jelentőségű épülete építészettörténeti és kulturális
szempontból egyaránt. Külön érdemes megemlíteni a gazdag könyvállományáról,
ritkaságairól híres Helikon Könyvtárat.) Javaslat: korai
reggeli |
Kis-Balaton,
természetvédelmi terület
Kányavári sziget
|
előadások
meghallgatása,
megfigyelés, beszélgetés helyi szakemberrel vagy terepi adatgyűjtés, növény- és állathatározás és megfigyelés
|
Távcsövek, állat- és növényhatározók |
3. nap: A természetben való viselkedés, a készített rajz a túrán tanúsított kitartás,
|
||
Túra a Szent György-hegyre | ||||||
A Kis-Balatonról visszafelé a tanúhegyek egyik szép példájával találkozunk. Érdemes végighaladni a „Bazaltorgonák” tanösvényen, ami elvezet a 25m magas bazaltképződményekhez. Útközben tájékoztató táblák igazítanak el a lávaműködés jelenségének megértésében, a jellegzetes élővilág megismerésében. (esőprogram: Balaton Múzeum, Keszthely A gazdag gyűjteményű múzeum szemléletesen mutatja be a Balaton élővilágát, kultúrtörténetét, a vízhez kötődő mesterségeket. Ezzel nagy segítséget nyújt az eddig szerzett ismeretek elmélyítésében, egyben a követező napok foglalkozásait is előkészíti.) Késői vacsora |
Szent György-hegy | Megfigyelés, beszélgetés | a túrán tanúsított kitartás, figyelem egymás kiselőadásaira, a jegyzetelés alapossága és pontossága, a lényegkiemelés. | 3 óra | ||
Éjjeli természet-megfigyelés | ||||||
Éjszakai állatok, állathangok, csillagászati megfigyelések (csillagképek, holdfázisok, Tejút, stb.) | A szálláshely közelében levő csendes Balaton-part | Megfigyelés, vizsgálatok a természeti környezetben | Távcsövek, zseblámpa, csillagtérkép | 1,5 óra | ||
4. | Ősi mesterségek a Balatonon | |||||
A gyerekek csoportokban felkeresik a szálláshelyhez közeli települést. Igyekszenek olyan idős helyi lakost keresni, akitől információhoz juthatnak a Balatonhoz kötődő jellegzetes mesterségekről, miből élnek, mivel foglalkoznak itt az emberek. Visszatérve beszámolnak tapasztalataikról. | A szálláshelyhez közeli település és a szálláshelyen egy közösségi helyiség | előadások
meghallgatása
interjúkészítés
|
esetleg diktafon, fényképezőgép, videokamera | 4.
nap:
Interjúkészítéskor a tisztelettudó, udvarias viselkedés,
|
2+1 óra | |
Tihanyi-félsziget | ||||||
a.Geológiai
séta: A Balaton-felvidéki Nemzeti
Park Igazgatóságánál szakvezetés kérhető a félsziget természeti
értékeinek bemutatására. |
Tihanyi-félsziget | Megfigyelés, előadások meghallgatása | távcső | a túrán tanúsított kitartás, a természetben való viselkedés, | 3 óra | |
b.Tihanyi
Apátság és Tájház A Tájház a mai gyerek számára kézzelfogható valóságában mutatja meg a múlt nehezen elképzelhető életkörülményeit. A belépőjegy tartalmazza a tárlatvezetést. Feladatlappal is segítik a tanulók tájékoztatását. Javaslat: Korai ebéd, |
Tihany | Megfigyelés, előadások meghallgatása | távcső | figyelem egymás kiselőadásaira, a jegyzetelés pontossága és alapossága, a lényegkiemelés | 1,5 óra | |
5. |
Balaton-felvidéki települések nevezetességei |
|||||
a.Balatonudvari: |
Balatonudvari |
megfigyelés |
|
5. nap: a készített rajz, interjúkészítéskor a tisztelettudó, udvarias viselkedés, múzeumokban a fegyelmezett viselkedés, |
20 perc |
|
b.Örvényes vízimalom: Országosan ismert a ma is működőképes felső vízimalom, amit a Pécsely-patak vize hajt. A malom-múzeumot vezető bácsi nagyon szívesen válaszol a gyerekek kérdéseire. |
Örvényes |
interjúkészítés, előadás meghallgatása |
|
1 óra |
||
c.Balatonfüred:
A Balaton-környék régi üdülővárosa sok irodalmi és történelmi
vonatkozásáról ismert. Ezek közül rövid séta alatt megtekinthető
a Jókai Múzeum, a Kossuth Lajos forrás és a Tagore sétány. |
Balatonfüred |
előadás meghallgatása, megfigyelés, beszélgetés, bemutatóhely látogatása |
|
2,5 óra |
||
Tác-Gorsium (a Bp. felé vezető hazaút esetében javasoljuk) |
||||||
A község határában Fövenypusztán tárták fel a római kori Gorsium nevű város maradványait. Számos épület, utcarészlet, villamaradvány stb. alapfalait találták meg. Kiváló szakvezetés rendelhető. |
Tác (Fövenypuszta) |
előadás meghallgatása, megfigyelés, beszélgetés, bemutatóhely látogatása |
|
figyelem egymás kiselőadásaira, a jegyzetelés alapossága és pontossága, a lényegkiemelés |
1,5 óra |