RÉSZLETES PROGRAM

Tantervi táblázat
(a program tartalma és az ahhoz kapcsolódó módszerek, eszközök és értékelés ismertetése)

Nap A program moduljainak, foglalkozásainak megnevezése, a foglalkozások egyes résztémáinak tartalmi kifejtése

A foglalkozások
színhelye

Módszerek/
munkaformák
foglalkozásonként

Segéd-
eszközök,
 egyéb tárgyi eszközök
foglal-
kozásonként
A diákok ellenőrzésének módja, az értékelés szempontjai modulonként egységesen

Az egyes foglal-
kozások
 idő-
tartama

1.

A Velencei-hg. nevezetességei (Bp. felől az M7–en érkezőknek javasoljuk.)

a,Sukoró Gyapjúzsák:
Séta a falu határában lévő kőalakzathoz: elnevezésének, eredetének tisztázása, a gránit lepusztulási formájának megfigyeltetése.
Sukoró és környéke megfigyelés, irányított beszélgetés  

A következőkben leírtak az egész programra érvényesek.

A tanulók a foglalkozásokon jegyzetelnek. (Ezzel elsajátítják, gyakorolják a lényegkiemelést.) Esténként a vacsorát követő megbeszélés után összefoglalót készítenek jegyzeteik felhasználásával a napközben látottakról, kiegészítve személyes élményeikkel, véleményükkel. Ezt az Erdei Iskola Naplót a kísérő pedagógusok minden este értékelés céljából összegyűjtik.

Reggelenként az osztályfőnök szóban értékeli a beadott munkákat, felhívja a figyelmet a gondosan vagy a hiányosan elkészített összefoglalókra. Az 5. nap összefoglalása már otthoni feladat.

 

 

 

 

 

Az értékelés szempontjai naponként:

1. nap:

A túrán tanúsított kitartás, a természetben való viselkedés,

Figyelem egymás kiselőadásaira, a jegyzetelés alapossága és pontossága, a lényegkiemelés.

0,5 óra
b,Református templom:
A falu központjában lévő gúlasisakos református templom arról nevezetes, hogy 1848-ban a pákozdi csata előtt itt tartotta utolsó haditanácsát Móga tábornok tisztikara. Az itt elhangzó előadás előkészíti a megemlékezést a honvédemlékműnél.
Sukoró és környéke

előadás meghallgatása

Előadások:
2.sz. melléklet

 

  0,5 óra
c,1848-as emlékmű:
A Mészeg-hegyen található az emlékmű, amit a szabadságharc első magyar győzelemmel végződő csatájának emlékére állítottak. A helyszín kiváló alkalom a gyerekek történelmi ismereteinek bővítésére (a múzeum hétfőn zárva) Tiszteletük jeléül egy csokor virágot helyeznek el az emlékmű talapzatán.
Pákozdi 1848-as emlékhely

előadások meghallgatása,

beszélgetés, megfigyelés, bemutatóhely látogatása

 

  0,5 óra
d,Velencei-tó: Az emlékmű talapzatáról teljes terjedelmében látható a Velencei-tó, így a gyerekeknek lehetőségük van közeli felülnézetből megtekinteni a tó egészét és környékét. A látvány jól szemlélteti a tavak fejlődését, a fertő állapotot. Láthatóak a madarak élőhelyei, a madárvonulás fontos állomásai. Előadásaikat hallgatva, megbeszélve a helyszín a tanulók számára élményszerűvé teszi a földrajzi ismeretek szerzését. Pákozdi 1848-as emlékhely előadások meghallgatása, beszélgetés, megfigyelés, bemutatóhely látogatása

távcsövek

 

0,5 óra
e,Pákozdi ingókövek (túra): A közel három órás terepjárás célja egyrészt az ingókövek megkeresése (Pandúr-kő, Pogány-kő, stb.), másrészt a szaktanár vezetésével a táj jellemző növényeinek, állatainak megfigyelése (hangok, nyomok, élőhelyek). Pákozd környéke vizsgálatok természeti környezetben, növény- és állatmeghatározás megfigyelés távcsövek, nagyítók, növény- és állathatározó 3 óra
Kézműves foglalkozás (este)
A program jelképfigurájának, a pulikutyáknak az elkészítése

(Lásd. 7.sz. melléklet: műveleti sorrend, fénykép)

Szálláshelyen egy közösségi helyiség, esetleg park padokkal, asztalokkal, áramforrással kézműves tevékenység Fonal, cérna, falécek, filc, ragasztó/ ragasztópisztoly   2 óra
2.

A Balaton földrajza, vízi és vízparti életközösségek

A gyerekek 2 csoportban dolgoznak. A Gyermek és Ifjúsági Centrum Kht. Felső tagozatos diákok részére készült „Zöld Iskola” program munkafüzete c. kiadvány feladataiból válogatva oldanak meg feladatokat.

1.cs.: Mf. 3-9.o. (Védett területeink!, A Balatonról általában)

2.cs.: vízi, vízparti élőlények megfigyelése (pl. nád, gyékény, hínár, „víziparányok”) Mf. 10-12.o. (Balaton környezetvédelme, növény- és állatvilága)

A végzett munka megbeszélése, ellenőrzése esti foglalkozás keretében történik.
A témakör feldolgozható az ifjúsági centrum ajánlott, témában ideillő programjaiból is.(térítéses) http://zanka.hu)

(Ha nem Zánka a helyszín, a foglalkozást a fent megadott témák alapján javasoljuk szervezni)

Balaton-part, rossz idő esetén közösségi helyiség a szálláshelyen Növény- és állatmeghatározás, megfigyelés Szakirodalmi könyvek a Balatonról, pl.:„Zöld iskola” mf, növény- és állathatározó, kézinagyító, mikroszkóp, (esetleg sztereomikroszkóp), háló, befőttesüveg 2. nap:

Együttműködés a csoporttagokkal,

 

2x1,5 óra
A Káli-medence értékei

a.Túra a Hegyestűre

Szabadtéri geológiai bemutató megtekintése a Hegyestűn. A bazalthegyekről és a Balaton-felvidék egyéb geológiai értékeiről kiállítás tájékoztat. A hegy tetején pedig gyönyörű kilátás nyílik a Balatonfelvidékre (Káli-medence, bazalttakarós tanúhegyek, a Balaton medencéje)
http://kali.hu/hegyestu.htm

Hegyestű Megfigyelés

előadások meghallgatása,

vizsgálatok természeti környezetben,

 

  természetben való viselkedés, 1 óra

b.Szentbékálla és a „kőtengerek”

Igazi geológiai érdekességek a kőtengerek, melyek kőhátakkal borított lapályok.
A kis faluban a vidékre jellemző népi építészeti stílus megfigyelése, egy-egy ház oromzatáról rajz készítése.

Szentbékálla és környéke     a készített rajz, 1,5 óra

c.Ősi magyar háziállatok

Salföld ad otthont a Balaton-felvidéki Nemzeti Park látogató központjának. A városi gyerekeknek izgalmas látvány a szürkemarha, rackajuh, bivaly, mangalica, komondor, PULI és egyéb háziállatok.
http://kali.hu/salfoldmajor

Salföldi Természetvédelmi Major terepi adatgyűjtés     1,5 óra

d.Kékkúti forrás

A falu határában található az értékes ásványvizet adó forrás, a vulkáni utóműködés bizonyítéka.
Kékkúti forrás     figyelem egymás kiselőadásaira, a jegyzetelés

alapossága és pontossága, a lényegkiemelés

0,5 óra
3. Kis-Balaton

A Kis-Balaton fokozottan védett területe kizárólag szakvezetővel, szakvezetési díj ellenében látogatható. Itt a terület egyedi madárvilágát figyelhetik meg a tanulók.
Ingyenes és szabadon látogatható program a Kányavári szigeten a „Búbos vöcsök tanösvény”.
www.bfnpi.hu/kisbalaton.asp

(esőprogram: Keszthely, Festetics kastély A barokk stílusú kastély a Balaton környékének kiemelkedő jelentőségű épülete építészettörténeti és kulturális szempontból egyaránt. Külön érdemes megemlíteni a gazdag könyvállományáról, ritkaságairól híres Helikon Könyvtárat.)
www.keszthely.hu

Javaslat: korai reggeli
ebédre hidegcsomag

Kis-Balaton, természetvédelmi terület

Kányavári sziget

 

előadások meghallgatása,

megfigyelés, beszélgetés helyi szakemberrel vagy terepi adatgyűjtés, növény- és állathatározás és megfigyelés

 

Távcsövek, állat- és növényhatározók

3. nap:

A természetben való viselkedés,

a készített rajz

a túrán tanúsított kitartás,

 

 
Túra a Szent György-hegyre

A Kis-Balatonról visszafelé a tanúhegyek egyik szép példájával találkozunk. Érdemes végighaladni a „Bazaltorgonák” tanösvényen, ami elvezet a 25m magas bazaltképződményekhez. Útközben tájékoztató táblák igazítanak el a lávaműködés jelenségének megértésében, a jellegzetes élővilág megismerésében.

(esőprogram: Balaton Múzeum, Keszthely A gazdag gyűjteményű múzeum szemléletesen mutatja be a Balaton élővilágát, kultúrtörténetét, a vízhez kötődő mesterségeket. Ezzel nagy segítséget nyújt az eddig szerzett ismeretek elmélyítésében, egyben a követező napok foglalkozásait is előkészíti.)

Késői vacsora
Szent György-hegy Megfigyelés, beszélgetés   a túrán tanúsított kitartás, figyelem egymás kiselőadásaira, a jegyzetelés alapossága és pontossága, a lényegkiemelés. 3 óra
Éjjeli természet-megfigyelés
Éjszakai állatok, állathangok, csillagászati megfigyelések (csillagképek, holdfázisok, Tejút, stb.) A szálláshely közelében levő csendes Balaton-part Megfigyelés, vizsgálatok a természeti környezetben Távcsövek, zseblámpa, csillagtérkép   1,5 óra
4. Ősi mesterségek a Balatonon
A gyerekek csoportokban felkeresik a szálláshelyhez közeli települést. Igyekszenek olyan idős helyi lakost keresni, akitől információhoz juthatnak a Balatonhoz kötődő jellegzetes mesterségekről, miből élnek, mivel foglalkoznak itt az emberek. Visszatérve beszámolnak tapasztalataikról. A szálláshelyhez közeli település és a szálláshelyen egy közösségi helyiség előadások meghallgatása

interjúkészítés

 

esetleg diktafon, fényképezőgép, videokamera 4. nap:

Interjúkészítéskor a tisztelettudó, udvarias viselkedés,

 

2+1 óra
Tihanyi-félsziget

a.Geológiai séta:
Külső-tó, Belső-tó, szélmarta sziklák, Aranyház megfigyelése, kialakulásuk megértetése.

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóságánál szakvezetés kérhető a félsziget természeti értékeinek bemutatására.
www.bfnpi.hu/tihany.asp

Tihanyi-félsziget Megfigyelés, előadások meghallgatása távcső a túrán tanúsított kitartás, a természetben való viselkedés, 3 óra

b.Tihanyi Apátság és Tájház
Tihanyban járva a barokk műemlék templom és a hozzá csatlakozó egykori kolostor épület megtekintése kihagyhatatlan. A helyszín közvetlenül hozzájárul a gyerekek történelmi, magyar nyelvi és művészeti ismeretszerzéséhez.

A Tájház a mai gyerek számára kézzelfogható valóságában mutatja meg a múlt nehezen elképzelhető életkörülményeit. A belépőjegy tartalmazza a tárlatvezetést. Feladatlappal is segítik a tanulók tájékoztatását.

Javaslat: Korai ebéd,
késői vacsora

Tihany Megfigyelés, előadások meghallgatása távcső figyelem egymás kiselőadásaira, a jegyzetelés pontossága és alapossága, a lényegkiemelés 1,5 óra
5.

Balaton-felvidéki települések nevezetességei

a.Balatonudvari:
 Néprajzi nevezetesség a falu határában lévő védett temető, ahol sajátos szív-alakúan kifaragott sírkövek találhatók. Rövid séta alatt a gyerekek lerajzolják a látottakat.

Balatonudvari

megfigyelés

 

5. nap:

a készített rajz,

interjúkészítéskor a tisztelettudó, udvarias viselkedés,

múzeumokban a fegyelmezett viselkedés,

20 perc

b.Örvényes vízimalom: Országosan ismert a ma is működőképes felső vízimalom, amit a Pécsely-patak vize hajt. A malom-múzeumot vezető bácsi nagyon szívesen válaszol a gyerekek kérdéseire.

Örvényes

interjúkészítés, előadás meghallgatása

 

1 óra

c.Balatonfüred: A Balaton-környék régi üdülővárosa sok irodalmi és történelmi vonatkozásáról ismert. Ezek közül rövid séta alatt megtekinthető a Jókai Múzeum, a Kossuth Lajos forrás és a Tagore sétány.
www.balatonfured.hu

Balatonfüred

előadás meghallgatása, megfigyelés, beszélgetés, bemutatóhely látogatása

 

2,5 óra

Tác-Gorsium (a Bp. felé vezető hazaút esetében javasoljuk)

A község határában Fövenypusztán tárták fel a római kori Gorsium nevű város maradványait. Számos épület, utcarészlet, villamaradvány stb. alapfalait találták meg. Kiváló szakvezetés rendelhető.

Tác (Fövenypuszta)

előadás meghallgatása, megfigyelés, beszélgetés, bemutatóhely látogatása

 

figyelem egymás kiselőadásaira, a jegyzetelés alapossága és pontossága, a lényegkiemelés

1,5 óra

 
Vissza a program további ismertetéséhez