|
Programunk egy 2-3 hónapot felölelő, az
iskolai szelektív hulladékgyűjtés bevezetését, bővítését
vagy felújítását segítő, 7 foglalkozásból álló project. Tartalmazza a legfontosabb hulladékos
ismereteket.
A programsorozatot iskolagyűlések keretében (minden
tanuló és nevelő részt vesz rajta) célszerű megvalósítani.
Természetesen, ha erre nincs mód, akkor más keretek között is
megvalósítható (osztályfőnöki óra, témanap, témahét,
stb.) Minden témát kb. 20-25 perc terjedelemben járunk körül. A programsorozatot
és a foglalkozásokat a
"kevesebb, az több" elv és a fokozatosság jellemzi. Az egyes foglalkozásokat az egyszerűség,
a szakszerűség és a praktikusság jellemzi.
1. Hulladékos alapismeretek |
Az iskolai szelektív hulladékkezelés beindítása,
bővítése előtt meg kell ismertetni a tanulókat és a dolgozókat a
legfontosabb hulladékgazdálkodási alapismeretekkel.
(Alapfogalmak, alapelvek, módszerek, stb.) Ennek keretében megismerik a gyerekek a hulladékok fajtáit, csoportosításának
lehetőségeit. Tisztázzák az iskolai hulladék helyét a hulladékok
rendszerében. Megismerkednek a hulladékok történelmével, az egyes történelmi
korok jellemző hulladékféleségeivel. Megmutatjuk hogyan
változott a hulladék összetétele, mennyisége. Felhívjuk a
figyelmet korunk negatív jelenségeire. (veszélyes anyagok és a
csomagolóanyagok mennyiségének növekedése, stb.) Megismertetjük a mai háztartási
hulladékok képződésének folyamatát, a szelektív hulladékgyűjtés módszereit,
a háztartási hulladékok fajtáit.
Az alapismeretek elsajátítása után be lehet
szerezni a hulladékgyűjtőket, ki lehet helyezni őket a
termekbe, folyosókra, udvarra. Ezzel egy időben kell tartani egy
olyan bemutatót, ahol az iskola minden résztvevője (technikai
dolgozóktól a tanárokon át az iskolaigazgatóig mindenki)
jelen van. Ezen a foglalkozáson be kell mutatni az új szelektív
hulladékgyűjtési rendszert (városit és iskolait egyaránt).
Meg kell mutatni, hogy hol milyen gyűjtők vannak, milyen hulladékot lehet
beletenni az egyes
szemetesekbe, milyet nem, milyen szimbólumokkal, feliratokkal vannak ellátva a konténerek,
hulladékgyűjtők! Válaszolni kell a dolgozók és a gyerekek kérdéseire
is.
3. Mi történik a válogatott
hulladékkal? |
Nagyon fontos, hogy a programban résztvevők
tudják azt, hogy mit miért csinálnak, ezért be kell mutatni a
szelektíven gyűjtött hulladékok hasznosítását. Rávilágítunk a helyi, települési hulladékkezelési rendszer
és a mi általunk működtetett iskolai hulladékkezelés kapcsolódási
pontjaira. Bemutatjuk, hogy a mi rendszerünk színeiben, gyűjtési
körében is hasonló a településéhez. Megmutatjuk, hogy az általunk
szelektíven kezelt másodnyersanyagok hogyan kerülnek be a település
rendszerébe. Hogyan ürítjük az iskolai és a városi konténereket,
hogyan és hová szállítják a hulladékokat. Hogyan válogatják,
tömörítik, bálázzák? Anyagfajtánkként ismertetjük a hasznosítás
lehetőségeit, megmutatjuk milyen "új" terméket lehet
készíteni az általunk összegyűjtött hulladékokból.
Az előző téma a szelektíven kezelt másodnyersanyagként
hasznosítható hulladékkomponensekkel foglalkozik, ez pedig a
vegyesen kezelt, tovább már nem szelektálható hulladékok sorsát
mutatja be. Ezeket a hulladékokat ártalmatlanítani kell.
Bemutatjuk a gyerekeknek a két leggyakoribb ártalmatlanítási
formát, a hulladéklerakást és a hulladékégetést.
Megmutatjuk a korszerű, biztonságos hulladéklerakó védelmi
berendezéseit. Végigkísérjük
a hulladék útját a kukásautótól a lerakásig. Rávilágítunk
az illegális vagy nem korszerű lerakók környezeti hatásaira.
Elemezzük a hulladékégetés előnyeit és hátrányait.
A már bevezetett a szelektív
hulladékkezelés még a szükséges alapismeretek birtokában is megbukhat
megfelelő ösztönző
rendszer működtetése nélkül. Különösen a kezdeti időszakban
segíti a minél alaposabb és tisztább
szelektálást.
Versenyt hirdetünk az osztályok között.
Figyeljük az osztályokban keletkező hulladékok tisztaságát.
A takarító nénik, vagy egy a tanulókból szervezett értékelő
csapat, napi rendszerességgel ellenőrzi a szemetesek tartalmát.
(Szigorúan csak szemrevételezésről van szó!) Havonta összesítjük
az eredményeket. A legjobban teljesítő osztály megkapja
jutalomból a Paperwall Kft. szelektív hulladékgyűjtős játékát
használatra.
Az év során legjobb osztály pedig az iskolai alapítvány
jutalmában részesül (kirándulás, ajándékok, stb.).
6. Előzd meg a hulladékképződést! |
A hulladékok képződését két fő módon
lehet csökkenteni. Az állam által létrehozott jogi és közgazdasági
szabályzókkal hatni lehet a hulladékokkal kapcsolatba kerülőkre.
Befolyásolni lehet őket a kevesebb és kevésbé ártalmas
hulladék képződése érdekében.
Mi magunk tudatos fogyasztással, szemléletformálással
csökkenthetjük a hulladékok mennyiségét és milyenségét.
Bemutatjuk azokat az elveket,
amellyel környezetbaráttá tehetjük fogyasztásunkat. Elemezzük
a Hulladék-Suli oktatócsomag "Négy lépés a környezetért"
című feladatát.
Az iskolai csomagolási hulladék
képződésének mennyiségének csökkentésére és megelőzésére
hirdetjük meg a zöld tízórais doboz programot. Célunk, hogy a
gyerekek és szüleik a többször használható, tartós csomagolóanyagokat használják
(műanyag tízórais dobozok, táskák, kulacsok, stb.) az
eldobható, felesleges csomagolóanyagokat pedig kerüljék el (alufólia,
polietilén fólia, zacskó, eldobós tetrapak doboz, PET-palackok,
stb.). Mintadobozok, kulacsok bemutatásával kezdjük a
programot. Levelet fogalmazunk meg a szülők részére, melyben a
többször használatos csomagolóanyagok használatára kérjük
őket. Az iskolai menza felé is küldünk egy hasonló levelet,
hiszen aki ezt az étkeztetést választja, az ki van szolgáltatva
a csomagolás tekintetében is. Egy hónap türelmi idő után
tízórai és az ebéd szünetben megfigyeljük a tanulók csomagolási
szokásait. Az osztályeredményeket bevonjuk az iskolai versenybe
is.
A három hónapos programsorozat a következőképpen
hatott iskolánk életére, tanulóink és dolgozóink hulladékkezelési
szokásaira:
-
Programsorozatunk eredményeképpen megújult
és kibővült szelektív hulladékgyűjtő rendszerünk.
-
A tanulók tájékozottabbak lettek a
hulladékos ismeretek terén.
-
Ennek következtében motiváltabbak lettek
a szelektív hulladékgyűjtők helyes használatára.
-
A lerakásra kerülő iskolai hulladék mennyisége
csökkent.
-
A szelektíven gyűjtött hulladékok
tisztasága nőtt.
-
Csökkent az "egyutas" csomagolóanyagok
mennyisége.
-
A tanulók is hatottak családjuk hulladékkezelési
szokásaira, ennek következtében remélhetőleg javult a városi hulladékgyűjtő
szigetek konténereiben levő hulladék tisztasága és nőtt a
szelektíven kezelt hulladék mennyisége is.
-
Mindezek következtében nőtt a tanulók,
a szülők, a pedagógusok környezettudatossága is.
Programunk a Pest Megyei Közalapítvány támogatásának
köszönhetően mások számára is ingyenesen átvehető.
Kitartást
és sikeres szelektív hulladékgyűjtést kívánunk!
|
|