Vásárlásról Hulladékokról Papírral Fémekkel Üveggel Műanyagokkal Textilekkel Komposzttal Veszélyes hulladékokról

Játékos feladatok - A komposzttal

A téma feladatai:

Barkácsoljunk komposztálót!
Vizsgáljátok meg a komposztot!

Kapcsolódó feladatok:

A szelektív hulladékgyűjtés formái
Ártalmatlanítható?

További információk...

...a komposztálható anyagokról
...a szelektív hulladékgyűjtésről

15. Vizsgáljátok meg a komposztot!

A háztartásban, a kertben, az iskolában keletkező szerves anyagokat ti magatok is tudjátok hasznosítani komposztálással. Ezzel jelentősen csökkenthetitek az elszállítandó hulladék mennyiségét. Ki kell választanotok a megfelelő helyet, és meg kell építenetek a komposztálót, és kezdődhet a munka 
(lásd a „Barkácsoljunk komposztálót” című feladatlapot!).

Nem minden konyhai hulladékot lehet a komposztdombra tenni. Ennek eldöntéséhez nyújt segítséget a következő táblázat.

Milyen anyagokat lehet komposztálni? Mit ne tegyetek a komposztra?
Konyhai zöldség és
 gyümölcsmaradványok.
Kis mennyiségű ételmaradék,
 kávézacc, tea.
Kerti nyesedék, avar,
 fű, vadvirágok.
Húsmaradékot, csontot, olajat.
Gyökérdarabokat
(különösen tarackos gyomokat),
 diófa levelét.
Macska és kutyaürüléket.
Követ, üveget, műanyagot,
fémet, nyomtatott papírt.

A komposzt kezelésének három lényeges mozzanata van:

  • aprítás - A komposztra szánt anyagokat mindig aprítsátok fel, így hamarabb alakulnak humusszá.

  • a keverés - Ha rendszeresen keveritek ezeket az anyagokat, akkor a nehezebben rothadó anyagok átalakulását felgyorsíthatjátok, és biztosítjátok a kellő oxigént.

  • a nedvesen tartás - Ha a komposzt túl száraz, akkor öntözzétek meg, ha túl nedves, akkor forgassátok meg, és adjatok hozzá száraz anyagot (pl. szalma, széna). A komposzt nedvességtartalma akkor jó, ha olyan, mint a kinyomott szivacs.

A jól kezelt komposztdombon kb. 6-12 hónap alatt alakulnak át az anyagok komposzttá. Az érett komposzt földszerű, sötétbarna színű anyag, amely szerves hulladékokból, maradványokból elsősorban apró, többségükben szabad szemmel nem látható élőlények tevékenységének hatására jön létre. A komposztálás során humusz képződik, amely a talaj humusz anyagaihoz hasonló szerves anyag.

A keletkezett komposztot a kertben, a balkonládában, a virágcserepekben talajjavításra használhatjátok.

Hová tűnt az almacsutka? A tízóraira elfogyasztott almátok megmaradt csutkája lesz a vizsgálatotok tárgya. Töltsetek meg félig komposzttal virágcserepeket. Rakjátok bele a csutkákat, majd fedjétek le komposzttal. Végül öntözzétek meg az edényeket. (Ne legyen túl nedves, mert akkor a csutka megrothad.) Most nincs más teendőtök, mint a várakozás. A cserepek tartalmát hetente öntsétek ki egy újságpapírra és figyeljétek meg mi történik az almacsutkátokkal. Eredményeiteket rögzítsétek papírra. Figyeljétek meg, mennyi idő kell az almacsutkák teljes eltűnéséhez. Magyarázzátok a közben lezajló folyamatokat.

Mennyi idő alatt lesz komposzt a zöld hulladékból? A komposzt éréséhez elég hosszú időre van szükség. Annak eldöntéséhez, hogy mikor lesz elég érett, végezzétek el többször a következő kísérletet. Tejfölös poharakat félig töltsetek meg komposzttal, majd zsázsamagot szórjatok rá. A magokat kicsit nyomkodjátok bele, és kicsit locsoljátok meg.
Ha a komposzt elég érett, akkor a csírák egy-két nap elteltével láthatóak lesznek és 5-6 nap múlva levelek is képződnek a csíranövényen.
Az éretlen komposztban a magok nem vagy csak lassabban csíráznak, a levelei sárgásak vagy barnák lesznek. A gyökerek csak vékonyak, fejletlenek lesznek.

A magyarázat az, hogy a még nem kellően érett komposztban vannak olyan anyagok, amelyek gátolják a növények csírázását és növekedését.

Ki lakik a komposztban? Egy maréknyi komposztot rakjatok egy állványra erősített hálós tölcsérbe, majd a közvetlenül fölötte levő lámpát kapcsoljátok be. Most hagyjátok egy napon keresztül így a beállított kísérletet, mert időbe telik, míg a fény elől menekülő állatkák a tölcséren keresztül beleesnek a felfogó edénybe. Ezeket az élőlényeket fajok szerint válogassátok szét, majd nagyítóval, mikroszkóppal figyeljétek meg és rajzoljátok le. A megfigyelés után tanárotok segítségével határozzátok meg a fajokat, majd tegyétek vissza az élőlényeket a komposztdombra. Készítsetek tablót a megfigyeléseitekről!

 

 

Copyright ® 2004. Csalló Attila

Templomdombi Általános Iskola, Szentendre

Hulladek-suli@freemail.hu