|
Módszertani útmutató
Kinek készült az oktatócsomag?
Az oktatócsomag elsősorban 6-14 éves
korú tanulók (és pedagógusaik) számára készült. Azonban egyes
feladatai alkalmazhatók a fiatalabb és az idősebb korosztály esetén
is, a megfelelő szintre való konvertálással. A munkalapok játékos
feladatait, hulladékos ismereteit igény szerint ki lehet bővíteni a
CD-ROM-on és az Interneten lévő háttéranyagokkal. Sok feladatlap
manuális tevékenységek köré szervezi a megtanítandó témát, ezért
kis átalakítással, már óvodás korban is alkalmazható a csomag.
Hogyan használjuk
a csomag egyes elemeit?
Az
oktatócsomag kimondottan kerüli a tankönyvi jelleget, mert nem
szeretnénk, ha külön tantárgyként tanítanák. A gyerekek amúgy is
túl vannak terhelve sok tudományos, lexikális ismeretanyaggal.
A játékos feladatok változatos
tevékenységformák segítségével, játékosan, szinte észrevétlenül
tanítják meg a hulladékos ismereteket. A feldolgozás során a
gyerekek kísérleteznek, anyagokat gyűjtenek, manuális tevékenységeket
végeznek, megfigyelnek, térképet készítenek, rendszereznek,
folyamatokat elemeznek stb., miközben a foglalkozást vezető pedagógus
folyamatosan „csepegteti” a hulladékos információkat. A tanulói
feladatlapokat beépíthetjük szakórákba, osztályfőnöki órákba,
napközis foglalkozásokba, a szakköri foglalkozásokba stb.
Szervezhetünk segítségükkel témanapot, témahetet. Anyagát
felhasználhatjuk egy-egy hulladékos környezetvédelmi akcióhoz is. A
csomag kiválóan alkalmas az iskolai, települési szelektív hulladékgyűjtést
segítő szemléletformálásra.
Minden feladathoz tartozik egy összesítő
lap a Feladatválogató című fejezetben, melyből az előkészítéshez
kaphatnak segítséget a pedagógusok. A Kerettantervi kapcsolatok
és a Mintaóravázlatok segítenek megtalálni az oktatócsomag
kapcsolódási pontjait az iskolák helyi tantervéhez.
A feladatok egyenként, önmagukban
is feldolgozhatók, de csak az összes nyújt átfogó képet a hulladék
témáról. A csomag önmagában és más környezetvédelmi anyag kiegészítőjéül
is használható. Épít a csoportos munkára. Előnye a feladatlapoknak
a rugalmasság, mivel kis csoportok dolgozhatnak különböző témákon,
vagy akár egy egész osztály munkálkodhat ugyanazon a feladaton más-más
módszerekkel, tevékenységekkel. A feladatoknak nincs kötött
sorrendje, azonban ajánlott a számozás szerint haladni.
A szemléltető írásvetítő
fóliák a feladatok során feldolgozandó ismeretek
bemutatásához, szemléltetéséhez, összegzéséhez használhatók. A
frontális keretben végzett ábraelemzés, tanári magyarázat fontos
eszközei ezek.
A hulladékos memóriajátékot
a szelektív hulladékgyűjtés helyes cselekvésformáinak begyakorlásához
használhatjuk. Emellett alkalmazhatjuk a feladatok előtti motivációra,
a foglalkozások utáni levezetésre, pihenésre, szórakozásra is.
Weboldalaink (www.hulladek-suli.hu)
és a CD-ROM tartalmazzák az oktatócsomag teljes elektronikus
változatát, melynek előnye az, hogy a nyomdai változatban szereplő
feladatlapok, táblázatok, adatlapok letölthetők, módosíthatók,
kinyomtathatók. Így azok rugalmasan alakíthatók az iskolai adottságokhoz,
igényekhez. (Pl. témanap programja, hulladékfelmérő adatlap stb.)
Az anyag áttölthető az iskolai számítógépes
hálózatra, ezért egyszerre több felhasználót tud kiszolgálni
on-line internetes kapcsolat nélkül. Nagyobb számítógépes terem
esetén akár egész osztályok használhatják a hulladékos ismeretek
forrásaként. Szemléltetéshez az ábrákat, fotókat, videókat
projectorral kivetíthetjük. Élő Internetes kapcsolat esetén használhatjuk
a böngészés, anyaggyűjtés kiindulópontjául (Linkgyűjtemény).
A Hulladéktan című fejezet
kettős feladatot lát el. Egyrészt tanári hulladékos segédanyag,
másrészt forrás a tanulói gyűjtőmunkához. Ebben a fejezetben a téma
legfontosabb információi találhatók meg. Tisztázzuk az
alapfogalmakat, foglalkozunk a hulladékképződés okával, megelőzésének
lehetőségeivel. Megismerhetjük belőle az egyes hulladékkomponensek
anyagi tulajdonságait, előállításuk folyamatát és azok környezeti
hatását. Bemutatjuk az egyes hulladékok szelektív gyűjtésének módszerét,
újrahasználatuk, hasznosításuk lehetőségeit. Végül
foglalkozunk a tovább nem hasznosítható komponensek ártalmatlanításával.
(Mindez gyakorlati példákkal, fotókkal, ábrákkal illusztrálva.)
Mivel sem az elektronikus anyagok,
sem a tanári segédanyag „nem vihető haza”, ezért egy rövid, fénymásolható
gyerekeknek szóló ismertető füzet is található a
csomagban. Így a legfontosabb hulladékos ismereteket otthon is átismételhetik
a tanulók, esetleg szüleiknek, ismerőseiknek is megmutathatják,
megtaníthatják.
A demonstrációs plakátok
népszerűsítik a szelektív hulladékgyűjtést és felhívják a
figyelmet az oktatócsomag internetes oldalaira. Ha ezeket olyan helyre
tűzzük ki az iskolában, ahol a szülők is megtekinthetik, akkor őket
is rávehetjük a témában való „búvárkodásra”.
Szükséges erőforrások
Külön beruházásokat nem igényel
a program, egy átlagosan felszerelt intézményben megvannak hozzá a
feltételek. Elég iskolánként egyetlen oktatócsomag, nem kell a
tanulóknak egyenként megvenni. A kapcsos könyv jelleg lehetővé
teszi a papírtakarékosságot, mert a már sokszorosított
feladatlapokat össze lehet gyűjteni és újra lehet használni. Az
internetes oldalak off-line módban a mellékelt CD-ROM-ról használhatók,
ezért egy átlagos számítógépen már megtekinthető a tartalmuk.
Nem kell hozzá különleges végzettséggel rendelkező pedagógus sem,
mert minden szükséges elméleti és gyakorlati ismeretanyag szerepel a
csomagban. Az egyes feladatok anyagszükséglete lényegében a hulladékokból
áll, a szükséges eszközök pedig már valószínűleg megvannak
minden iskolában.
|