Témanap a szelektív hulladékgyűjtésről
Az iskolai szelektív hulladékgyűjtés
bevezetéseként szervezhetünk iskolánkban egy témanapot. Ez a nap
kapcsolódhat egy környezetvédelmi jeles naphoz is, mint például a Föld
Napjához, vagy a Világtakarítási Naphoz. Témanapunk célja a
szelektív hulladékgyűjtés megismerése, a már meglévő ismeretek
elmélyítése, gyakorlása, a környezetvédelmi szempontok kihangsúlyozása.
Mindezen célokat játékos,
cselekedtető foglalkozások keretében valósíthatjuk meg. Az itt leírt
program a "HULLADÉK-SULI" SZELEKTÍV HULLADÉKGYŰJTÉSI
OKTATÓCSOMAG feladataira épít. Természetesen az egyéni lehetőségek
és igények szerint a program átalakítható és egyéb, a témához
kapcsolódó ötlettel bővíthető.
A témanap
előkészítése
A témanap felelőse és a
programokat levezető tanárok egy értekezleten megbeszélik az előzetes
teendőket (a tanárok és a gyerekek számára egyaránt). Az osztályok,
osztályfőnökük vezetésével, kiválasztanak az oktatócsomagból számukra
megfelelő és a napjukat kitöltő foglalkozásokat. Az a legjobb, ha
mindegyik foglalkozást választja valamelyik osztály! (Lásd Feladatválogató!)
Megbeszélik az előzetes feladatokat, megszervezik a munkát. A
gyerekek, az osztályfőnök és a segítő tanárok vezetésével
elkezdik gyűjteni a különböző dobozokat, hulladékokat a feladatokhoz, a hulladékszobrokhoz. Megpróbálhatnak szülőket
és egyéb segítőket bevonni a témanap szervezésébe, levezetésébe.
A foglalkozásvezetők elsajátítják
a szükséges ismereteket az oktatócsomag „Hulladéktan" című
fejezetéből vagy a Hulladék-Suli weboldalairól.
A témanap időbeosztása
Az egyes osztályok által választott
feladatokat táblázatos formában rögzíthetjük, így áttekinthetőbb
lesz a napi program és az egyes pedagógusok időbeosztása. Egy lehetséges
feladatbeosztást a következő oldalon mutatunk be. (A táblázat WORD
formátumban letölthető az internetes oldalainkról vagy a CD-ROM-ról!)
Az egyes feladatok időtartama eltérő lehet, ezért aki nagyobb
terjedelműt választ, annak időben nem fér bele 4 foglalkozás a napjába.
A négy feladat megoldására szánt idő kb. 4 óra. Ezután következhet ebédszünet, majd az eredmények bemutatását szolgáló iskolagyűlés.
A nap végén a pedagógusok is értékelik a végzett munkát rövid értekezlet
keretében. Mindent beleszámítva kb. 6 óra, azaz egy tanítási nap
alatt elvégezhető a témanap programja.
A témanap levezetése
A témanap egy közös összejövetellel
kezdődik melynek célja a témafelvetés és ráhangolódás. Itt beszéljük
meg a gyerekekkel a nap időbeosztását és a várt bemutatók,
produktumok kritériumait.
A témanap délelőttjén minden osztály
az előre kiválasztott tevékenységformákat végzi el. Nagyon fontos,
hogy a foglalkozások alatt a vezető pedagógus folyamatosan felhívja
a figyelmet a feladatokhoz kapcsolódó hulladékproblémákra. Minden
feladatról készüljön valamilyen dokumentáció (fénykép, rajz,
beszámoló, tabló stb.).
A hulladékszobrok készítése
minden osztálynak feladata. Hogy biztosan elkészüljenek, ezt a
feladatot tegyük a nap első felébe. A szobrokat majd bemutatjuk a nap
végén és figyelemfelhívásként kiállítjuk az iskolai „galériában”
is.
A nap végén „iskolagyűlés”
keretében minden osztály megmutatja elkészült szemétszobrait, és röviden
bemutatja az egyik elvégzett feladatot, majd ismertetik eredményeiket
(maximum. 5 perc legyen osztályonként). A nap koordinátor pedagógusa
hangolja össze az egyes osztályok bemutatóit úgy, hogy minél változatosabb
legyen, minél többféle foglalkozás szerepeljen a bemutatón.
A program zárásaként röviden összefoglaljuk
az eredményeket és megfogalmazzuk a további céljainkat. (Iskolai
szelektív gyűjtés bevezetése, bővítése stb.)
|