|
Az oktatócsomag kapcsolódási
pontjai a kerettantervhez(2003)
Az
oktatócsomag könnyebb adaptálhatósága érdekében az alábbiakban
kiemeltük a Kerettanterv (2003) azon műveltségi területeit,
moduljait, ahol közvetlenül a tanórákba beépíthetők a hulladékos
ismeretek, illetve az oktatócsomag egyes feladatlapjai.
Környezetismeret
1-4.
|
Célok
és feladatok
A
tantárgy célja, hogy felkeltse a tanulókban a környezetük élő
és élettelen világa iránti érdeklődést. Bátorítson a természet
és a lakóhelyi környezet önálló megismerésére, alkotóinak,
jelenségeinek “felfedezésére”. Jól értelmezett, könnyen
felidézhető, egyszerű kognitív műveletek végzésére
alkalmas képzeteket alakítson ki a közvetlenül vagy közvetve
megismerhető természeti és ember által létesített
környezetről. Javítsa a tanulóknak a környezetük állapota
iránti érzékenységét, alapozza meg a környezet értékeit
tisztelő, azokat megóvni kész magatartásukat. Segítse őket tájékozódni
természeti és társadalmi környezetükben, intse őket a veszélyhelyzetekkel
kapcsolatos óvatosságra.
Kiemelt
cél az óvatosságra intés, az élet- és környezetkímélő, a
veszélyhelyzetek megelőzését szolgáló magatartásformák
kialakítása, s ezzel a személyes biztonság növelése. Nyújtson
ismereteket az anyag különböző formáinak érzékelhető
tulajdonságairól. Segítse észlelni, és elemi szinten értékelni
azok mennyiségi és minőségi változásait. Fejlessze helyes egészségszokásaikat,
alapozza meg önmaguk, valamint az élő és élettelen környezetük
iránti felelősségérzetüket, segítse a környezeti harmónia
létrejöttéhez és fenntartásához szükséges magatartásuk és
életvitelük alakulását.
|
Évf. |
Témakörök,
tartalmak |
Tartalmak |
Kapcsolat |
2. |
Az
élettelen természet alapismeretei:
Az
érzékszerveink szerepe a környezetünk megismerésében. A környezetben
előforduló anyagok érzékelhető tulajdonságainak megfigyelése.
Az anyagok csoportosítása (fa, kelme, üveg, papír, cserép,
fém, ásvány stb.)
Az anyagok tulajdonságai és felhasználásuk, hatásuk közötti
kapcsolat. |
A tanuló közvetlen
környezetében lévő tárgyak és élelmiszerek érzékelhető
tulajdonságainak (alak, szín, felület, alaktartás, összenyomhatóság,
illat, íz, hang, stb.) megtapasztalása.
Kapcsolat keresése a tulajdonság és a funkció között.
Az
anyagok azon tulajdonságainak észrevétele, amelyek miatt a környezetet
szennyezhetik, veszélyeztethetik.
|
Hulladékválogatós
Vizsgáld
meg a papírt!
Veszélyek
a lakásban |
3. |
Az élettelen
természet alapismeretei:
A környezetben előforduló anyagok mérhető
tulajdonságai.
A
változások megfigyelése. |
Megfigyelések, tapasztalatok, mérési eredmények rögzítése
írásban önállóan, előzetes megbeszélés után. |
Hulladékválogatós |
4. |
A
megismerési módszerek alapozása
Megfigyelés,
leírás, összehasonlítás, csoportosítás, vizsgálódás,
egyszerű kísérletek végzése, a tanulók közvetlen környezetében
lévő tárgyak, élőlények érzékelhető tulajdonságai körében,
a folyamatok nyomon követése, következtetések, egyszerű összefüggések
felismerése.
Önálló
mérés a gyakori szabvány mértékegységek alkalmazásával. |
A tapasztalatok lejegyzése, rendezése, elemzése tanítói segítséggel.
Folyamatos megfigyelés.
Méréssor
megtervezése, végzése. |
Hulladékválogatós |
4. |
Az élettelen természet
alapismeretei:
Az otthon tisztasága, szennyező forrásai.
Környezetünk tisztasága, szennyezettsége.
A lakóhely levegőjének, vizeinek
tisztasága, szennyezettsége. Szennyező források a környezetben,
a szennyezés hatása az élőlényekre, az emberre. A megelőzés,
a védekezés lehetőségei.
Különválogató hulladékgyűjtés.
A
környezet szennyeződése miatt kialakuló veszélyhelyzetek
felismerése, az önvédelem lehetőségének megismerése.
|
Folyamatos
megfigyelések egyszerű vizsgálatok, kísérletek a levegő, a víz
a talaj tisztaságáról.
Környezetünkből
vett vízminták egyszerű vizsgálata. Egyszerű eljárás a víz
tisztítására, szűrésére. A lakóhely levegőtisztaságának
megfigyelése. Levegő-, víz-, talajvizsgálat érzékszervekkel
és egyszerű vizsgáló eszközökkel (pl.
nagyító, szűrőpapír)
A különválogató
hulladékgyűjtés jelentőségének felismerése és szükségességének
belátása.
A
lakóhely környezetében előforduló anyagok összetettségének
észrevétele. Kapcsolat keresése az egyes anyagok tulajdonságai
és a környezetszennyezés között. Jelenlegi viselkedésünk,
szokásaink és azok jövőbeli környezeti hatásai közötti
egyszerű összefüggések felismerése.
|
Hulladékválogatós
A
szelektív hulladékgyűjtés formái
Hulladékos
memória játék
Vizsgáld
meg a papírt!
Mágneses
vonzerő
Műanyagok
azonosítása
Üvegfestő
Textilház
Veszélyek
a lakásban
Vásárolj
okosan!
Négy
"lépés" a környezetért
|
|