Módszertani útmutató Témanap Kerettantervi kapcsolatok Óravázlatok Feladatválogató

Módszertár - Óravázlatok

A téma tartalma:
Textilkép készítése hulladék anyagokból (1.o)
Lengődísz készítése (2.o)
Figyelemfelkeltő hulladékszobor készítése papírból (2.o)
Üvegfestés - Váza készítése befőttes üvegből (4.o)
Vásárolj okosan! (4.o)
Papírmerítés (6.o)
Hulladékszobrok készítése (6.o)
A műanyagok azonosítása (7.o)
A textíliák alapanyagai, felhasználásuk (7.o)
Vásárolj okosan! 
A fogyasztói társadalom és a reklám (8.o)

Kapcsolódó feladat:

Textilház

Kapcsolódó témák:

Feladatválogató
Óravázlatok
Módszertani útmutató

 

Textilkép készítése hulladék anyagokból

Tantárgy: Rajz
Évfolyam: 1. évfolyam
Témakör, tananyag: Technikák - Tárgykollázs, konstruálás – Textilkép készítése hulladék anyagokból
Az óra típusa: Új ismereteket feldolgozó óra
Célok, feladatok: Kompozíció-alkotó készség fejlesztése 
Arányérzék fejlesztése
Hulladék anyagok felhasználásának lehetőségei
Szemléltető és munkáltató eszközök, anyagok: Rajzlap, textil hulladék, ceruza, radír, olló, ragasztó, alátétpapír
HULLADÉK-SULI Szelektív hulladékgyűjtés az iskolában, Tanári segédanyag, HULLADÉK-SULI 13. sz. „Textilház” feladatlap, Textil kép
Előzetes feladatok: Textil hulladékok gyűjtése
A tantárgyi munka tartalma Munkaformák, módszerek
Óra eleji szervezés:

Szükséges eszközök előkészítése
Kapcsolódás az előző óra feladataihoz
 

 
Motiváció:
Mutatunk a gyerekeknek néhány kész textilképet. (Nézzétek, mit hoztam nektek. Mik ezek?) Szemléltetés már kész tanuló munkákból (anyag kollázs, virág motívum)
Célkitűzés:
A mai órán mi is ilyen textilképet fogunk készíteni
 
 Tanári közlés
Az új anyag feldolgozása:

I.  Szerkezeti elemzés

Analízis (Beszéljük meg a gyerekekkel!)
Hány (fő) részből áll? 
Melyek ezek a részek?
Milyen anyagok szükségesek az elkészítéséhez?
Szintézis
Beszéljük meg, hogyan, milyen eszközökkel és szerszámokkal készíthetjük el a textilképünket!
Melyek a fő munkalépések? (Tervezés, előrajzolás, nyírás, ragasztás.)
Az értékelési szempontokat megbeszélés után a táblára felírjuk: nyírás minősége, ragasztás tisztasága, esztétikus megjelenés
 



Beszélgetés
Szemléltetés félkész darabokkal

Beszélgetés

II. Munkavégzés

A gyerekek a következő sorrendben elkészítik az alkotásaikat:
Tervezés, előrajzolás
Rajzlap elhelyezése, arányok
Nyírás
Textil nyírása – papír nyírása összehasonlítás, (
BALESET-MEGELŐZÉS: az olló használata)
Ragasztás
A ragasztó használata
A papírt ragasztózd!
Használat után tedd rá a kupakot a ragasztódra!
 



Frontális osztálymunkán belüli egyéni munka
III. Használatba vétel

Egy rögtönzött kiállítást szervezünk a táblánál, ahol mindenki munkáját megcsodálhatjuk.
 
 
Értékelés:
Az előre megadott szempontok alapján (táblán lévő szempontok) alapján elemezzük a munkákat.
 
 
Összefoglalás:
A következő kérdések segítségével ismételjük át a legfontosabb ismereteket: 
Mire kellett figyelnünk nyíráskor?
Mire használhatjuk a képet?
 
Beszélgetés
Óra végi szervezés:
Az osztály rendbetétele, az eszközök összepakolása.
 
 

  

 

Copyright ® 2004. Csalló Attila

Templomdombi Általános Iskola, Szentendre

Hulladek-suli@freemail.hu