Technika
és életvitel 1-8. |
Célok
és feladatok
A
tantárgy célja olyan rendszerszemléletű gondolkodásmód célzatos
és következetes kialakítása, amely fokozatosan feltárja a
természetben és társadalomban élő ember és az általa létrehozott
technikai környezet bonyolult összefonódását és
kapcsolatrendszerét.
A
tantárgy célja az is, hogy bemutassa a környezeti károsodások
és azok megelőzésének módjait, a fenntartható fejlődés összefüggéseit
és követelményeit, a problémák rendszerét és lényegét átlátó
környezetgazdálkodást. Akármilyen komplex természettudományos
oktatási rendszert is képzelünk el, az csak tüneti kezelést
mutathat be a technika okozta környezeti károk megszüntetésére.
Az okok megelőzésére kell a hangsúlyt helyezni, és erre
alkalmas a rendszerszemléletű technikai nevelés.
A
Technika és életvitel tantárgy komplexitásában mutatja be a társadalom,
az ökoszisztémák és a technikai rendszerek együttlétezését.
Az életviteli ismeretek körébe tartoznak pl., a háztartástan
a szűkebb lakóhelyi környezet, a lakás és környéke, a
kertgazdálkodás. Az életet és környezetet védő magatartáshoz
szükséges alapvető ismeretek és készségek elsajátítása,
gyakorlása.
|
Évf. |
Belépő tevékenységformák |
Tartalmak |
Kapcsolat |
1. |
Anyagok
Ismerkedés az anyagokkal, pl. agyag, homok, fa, termések,
levelek, szalma, nád. Az anyagok tulajdonságainak vizsgálata érzékszervekkel. |
A
természetes és a mesterséges környezet anyagai. A lakás, az
iskola, a játszótér tárgyai és anyagaik. A természetes
anyagok. |
Hulladékválogatós
Vizsgáld
meg a komposztot!
|
2.
|
Anyagok
és megmunkálásuk, felhasználásuk
A papírkészítés műveletsorának elmesélése.
A
takarékos anyagfelhasználás szabályainak betartása. |
Az anyagok vizsgálata anyagtulajdonságok.
Az anyagok feldolgozása. Célszerű és
takarékos anyagfelhasználás.
A papírkészítés folyamata.
A
nyersanyag, az alapanyag és a termék fogalma. |
Vizsgáld
meg a papírt!
Mágneses
vonzerő
Műanyagok
azonosítása
Üvegfestő
Textilház
Papírmerítő
műhely az iskolában
|
2.
|
Tervezés,
építés
Egyszerű
tárgy (pompon, rongybaba, papírkorona) tervezése és készítése,
egyéni elképzelések megvalósítása. |
|
Szobrászműhely
Textilház
|
2.
|
Háztartástan,
életvitel
A
ház körüli (otthoni) teendőkben való részvétel, a házimunkákban
való szerepvállalás elmesélése. Kézi varrás.
|
A házi munkák fajtái. A takarékoskodás fontossága.
A
ruházkodás. A ruhák anyagai és azok származása. A gyapjú
feldolgozása. A textil megmunkálása.
|
Vásárolj
okosan!
Textilház
|
3. |
Ember
és környezete
A
környezet tárgyainak anyagai, és eredetének megismerése
|
Élővilág és tárgyi környezet. A biológiai élőhelyek
hasznosítható anyagai. A hasznosítható élettelen anyagok |
Vizsgáld
meg a komposztot! |
3. |
Anyagok
megmunkálása, felhasználása
Anyagok összeválogatása használati tárgyak készítéséhez a
szerkezet, tulajdonság, funkció összefüggéseire alapozva, pl.
bábparaván készítés papírok, szövetek és fák felhasználásával.
Az előkészítő és átalakító műveletek elvégzése.
Tárgykészítés,
saját ötlet megvalósítása, a funkció, forma, esztétikum együttes
figyelembevételével.
|
Az anyagok vizsgálata. Az anyag látható szerkezete. Formálhatóság
és terhelhetőség.
Az anyagok átalakítása.
A szerkezet, a tulajdonság és a funkció összefüggése.
A
mai és régi használati tárgyaink funkciója. |
Vizsgáld
meg a papírt!
Mágneses
vonzerő
Műanyagok
azonosítása
Üvegfestő
Textilház
Veszélyek
a lakásban
Szobrászműhely
Van
már papírgyűjtőtök? |
4. |
Anyagok
megmunkálása, fölhasználása
Technológiai lépések helyes alkalmazása, önálló tervezés
és kivitelezés, pl. papírdoboz, ékszerek tervezése és készítése
különböző anyagok felhasználásával.
Az alapanyagok célszerű kiválasztása és a legkevesebb hulladékra
törekvés a munkafolyamatokban.
A
festés, szövés, papírmerítés technológiai lépéseinek
megismerése és helyes alkalmazása. |
Az anyagok vizsgálata. A szerkezeti anyagok és szerepük. Az üveg.
A műanyagok.
Az anyagok átalakítása (feldolgozása).
Az
alapanyag, a résztermék, a félkész termék, a termék, a
hulladék és a melléktermék fogalma. |
5. |
Anyagok
és átalakításuk
Az
anyagvizsgálatok elemi módszereinek alkalmazása, tapasztalatok
szerzése az anyagok tulajdonságairól. |
Az anyagok csoportosítása
Természetes anyagok. pl. fa, az agyag, a kő.
Feldolgozott (átalakított) anyagok, pl. a textil, az üveg, a fémek,
a műanyagok.
Az anyagok érzékelhető tulajdonságai, az egyszerű anyagi
tulajdonságok megismerése.
Az
anyagok formálhatósága, alakíthatósága, felhasználása. |
Vizsgáld
meg a papírt!
Mágneses
vonzerő
Műanyagok
azonosítása
Üvegfestő
Textilház
Veszélyek
a lakásban
|
5. |
Háztartástan,
életvitel
A korszerű, környezetkímélő konyhai tevékenységek
gyakoroltatása.
A textilanyagok egyszerű vizsgálati módszerei-pl. ismeretlen
anyagok megnevezése egyszerű érzékszervi tapasztalás után.
A
szálasanyagok feldolgozása, szövés, hímzés, csomózás. |
A háztartási hulladékok kezelése.
Textíliák
és szerepük. A textilanyagok egyszerű vizsgálati módszerei. A
textilnyersanyagok csoportosítása. A növényi, állati eredetű
és mesterséges szálasanyagok. |
Hulladékos
memóriajáték
Textilház |
6. |
Az
ember és környezete
A környezet rendszeres tisztántartása.
Hulladékgyűjtés. |
|
Hulladékos
memóriajáték
Hulladékválogatós
A
szelektív hulladékgyűjtés formái
A nyomok a szeméttelepre vezetnek |
6. |
Anyagok
és átalakításuk
Szelektív
hulladékgyűjtés az iskolában. |
Nyersanyag
és alapanyag.
A
környezetszennyezés megelőzése, környezetkímélő technológiák.
Hulladék és melléktermék. |
6. |
Háztartástan
és életvitel
Munkaszervezés
A
háztartási munkafolyamat megfigyelése, elemzése. A munka
beosztása. Beszélgetés a szelektív hulladékgyűjtés feltételeiről
és lehetőségeiről. |
A
háztartási munkák fajtái. Háztartási munkamegosztás. A háztartási
hulladékok szelektív gyűjtése. |
Hulladékos
totó
Hulladékos
memóriajáték
Hulladékválogatós
A
szelektív hulladékgyűjtés formái
|
7. |
Anyag
és energia
Állapotváltoztató-
és megóvó technológiák
Néhány konkrét
gyártási technológia vagy vertikum (pl. acél, alumínium, papír)
bemutatása és összehasonlítása.
Energiatermelő
technológiák
Az erőművek
működésének összehasonlítása.
Az
alternatív energiahasznosítás egy formájának bemutatása, pl.
egyszerű napkollektor (naptó) összeállítása vízmelegítésre. |
A
termelés, mint technológiák láncolata. A gyártás folyamata.
Alapanyag, termék, hulladék, melléktermék.
Az
erőművek működése. Hulladékégetők. Az erőművek és a bányászat
környezetkárosító hatásai Az üvegházhatás és az ózonlyuk
változásainak feltételezett okai. Környezetkímélő technológiák,
környezetkímélő és alternatív energiaforrások. A
napenergia, a szélenergia, a földkéreg melege és a biomassza,
mint energiaforrás. |
Hulladékos
memóriajáték
Hulladékválogatós
A nyomok a szeméttelepre vezetnek
Ártalmatlanítható? |
7. |
Anyag
és energia
Az anyagok
tulajdonságai, anyagvizsgálatok
Anyagkiválasztás.
az összetétel, tulajdonság és funkció alapján.
A helyettesíthetőség és cserélhetőség szempontjainak megállapítása
az anyag tulajdonságainak és a kívánt funkciónak megfelelően. |
Az anyag szerkezetének és tulajdonságainak kapcsolata. A fémek
technológiai tulajdonságai és alkalmazásaik. Ötvözet, ötvözés.
A
műanyagok alapanyagai, előállításuk és tulajdonságaik. A műanyagok
alkalmazásai. Az anyagok helyettesíthetősége, cserélhetősége.
A textíliák alapanyagai és felhasználásuk. A környezetet
szennyező anyagok hasznosítása. |
Vizsgáld
meg a papírt!
Mágneses
vonzerő
Műanyagok
azonosítása
Üvegfestő
Textilház
Veszélyek
a lakásban
|
8. |
Háztartástan,
életvitel
Gazdálkodás
Példák az
agresszív reklám típusaira.
A
fogyasztói érdekvédelem érvényesítése a gyakorlatban. Beszélgetés
a háztartási hulladék szelektív gyűjtésének lehetőségeiről
az ipari hasznosításhoz |
A fogyasztói társadalom és a reklám.
Anyag-
és energiatakarékosság a háztartásban. |
Vásárolj
okosan!
A nyomok a szeméttelepre vezetnek
Négy
"lépés" a környezetért
A
szelektív hulladékgyűjtés formái |