|
|
A műanyagok azonosítása
|
Tantárgy: |
Technika
és életvitel |
Évfolyam: |
7. évfolyam |
Témakör,
tananyag: |
Anyag
és energia - Az anyagok tulajdonságai, anyagvizsgálatok - A műanyagok
alapanyagai, előállításuk és tulajdonságaik. A műanyagok
alkalmazásai - A műanyagok azonosítása |
Az óra
típusa: |
Új
ismereteket feldolgozó óra |
Célok,
feladatok: |
A
mindennapi életben leggyakrabban előforduló műanyagok és
tulajdonságaik megismerése, azonosításuk néhány lehetőségének
bemutatása, gyakoroltatása.
A felismerés
és szétválasztás nehézségének bemutatása, szelektív gyűjtésükkel
kapcsolatos problémák ismertetése.
A műanyagok okozta környezeti problémák bemutatása. |
Szemléltető
és munkáltató eszközök, anyagok: |
Műanyag
csomagoló anyagok mintái, különböző műanyag flakonok, tejfölös
és joghurtos poharak, olló, ragasztó, kés, tál, só, mosogatószer,
alkoholos filc. (csoportonként) |
Előzetes
feladatok: |
Különböző
műanyag csomagoló anyagok, tárgyak gyűjtése (lehetőleg minél
többféle) |
A tantárgyi munka
tartalma |
Munkaformák, módszerek |
Óra
eleji szervezés: |
A
szükséges eszközök, anyagok előkészítése, az osztály
tanulóinak csoportokra osztása (5-6 fő/csoport)
|
|
Kapcsolatteremtés
az előző óra anyagával: |
Az
előző órán megismert a műanyagok alapanyagait (természetes
alapú műanyagok, szintetikus műanyagok), előállításuknak
formáit ismételjük át a gyerekekkel! (Kis molekulájú vegyületekből
valamilyen kémiai folyamattal nagy molekulájú vegyületet,
polimert állítanak elő)
|
Ismétlés
frontális osztálymunka keretében |
Motiváció: |
A
tanulók felé mutatunk egy ábrát, mely egy A/4-es méretű
lapon ábrázolja a PET műanyagok szabványos jelölését. Megkérdezzük
a gyerekeket, hogy ki tudja mit jelent ez a rajz.
Majd
megbeszéljük a gyerekekkel, hogy ezek a jelek hivatottak a műanyagok
anyag szerinti jelölésére, így a szelektív hulladékgyűjtés
során könnyebben szét lehet válogatni őket. Az így kapott
anyagok pedig hasznosíthatók. (másodlagos nyersanyagok)
|
Frontális
osztálymunka |
Célkitűzés: |
Elmondjuk
a gyerekeknek, hogy a mai óránkon megismerjük a leggyakrabban
előforduló műanyagokat, azok tulajdonságait, szabványos jelölésüket
és elkülönítésük egy kísérleti módszerét.
|
Tanári
közlés |
Az
új anyag feldolgozása: |
I.
A műanyagok azonosítóinak megismerése
A
12. számú munkalap első oldalának elolvasása után
rajzoltassuk le a gyerekekkel a megismert jeleket a füzetükbe és
az otthonról hozott műanyag tárgyakon azonosítassuk be az
egyes jeleket!
Hangsúlyozzuk ki a jelek használatának környezetvédelmi
fontosságát.
Az asztalon külön
csoportokba válogattassuk szét anyaguk szerint a behozott mintákat.
(Néhány példát jegyezzenek le a füzetbe.)
|
Frontális
osztálymunka
Megbeszélés
Csoportos
és egyéni munka |
II.
A műanyagok tulajdonságainak megfigyelése, vizsgálata
Az
otthonról hozott mintákat vizsgáltassuk meg a gyerekekkel!
(Melyek törékenyek és melyek hajlékonyak? Melyik típus a könnyebb,
nehezebb? Melyek az átlátszóak?)
Az eredményeket
a gyerekek rögzítsék a füzetükbe!
|
Csoportos és
egyéni munka
Rögzítés |
III.
A műanyagok elkülönítése egy egyszerű kísérlettel
Csoportos
munka keretében olvastassuk el a 12. számú munkalap második
oldalán az "Úszik vagy nem úszik" című feladatot,
majd csoportonként végeztessük el.
A tanulókkal rögzítsék a füzetbe a vizsgálat menetét és
eredményét!
A vizsgálat
elvégzése után beszéljük meg a tapasztalatokat!
(Hogyan
állítottuk be a kísérletet? Miért van szükség
mosogatószerre? Melyik volt az a 2 műanyag, amelyik először is
már lebegett a vízen? (PE, PP) Melyik műanyag emelkedett fel a
sózás következtében? (PS)
Melyek nem
úsznak egyáltalán? (PVC, PET))
|
Csoportos
és egyéni munka
Megbeszélés,
rögzítés |
Összefoglalás: |
Összegezzük
a műanyagok elkülönítésének módszereit. Ismételjük át még
egyszer a műanyagok szabványos jelöléseit.
Hangsúlyozzuk
ki a jelölés jelentőségét.
|
Frontális
osztálymunka |
Értékelés: |
Az
egyes csoportokat és a kiemelkedő tanulókat értékeljük az óra
végén. (A kísérletek elvégését, a megállapítások helyességét
figyeljük!)
|
|
Házi
feladat: |
A
gyerekek otthon is nézzenek körül a lakásban! Keressék a már
megismert jeleket a műanyag tárgyakon, csomagolóanyagokon!
|
|
Óra
végi szervezés: |
Az
osztály rendbetétele, feltakarítása. Az eszközök
összepakolása.
|
|
|
|