|
Papírmerítés
|
Tantárgy: |
Rajz |
Évfolyam: |
6. évfolyam |
Témakör,
tananyag: |
Kézműves
technikák - Papírmerítés (2 egymást követő óra) |
Az óra
típusa: |
Új
ismereteket feldolgozó óra |
Célok,
feladatok: |
Hagyományos
kézműves technikák, a papírmerítés megismertetése, gyakorlása.
Az újrapapír készítés környezetvédelmi jelentőségének
kihangsúlyozása. |
Szemléltető
és munkáltató eszközök, anyagok: |
Újságpapír,
papír tojástartó, vödör, nagyobb tálak, filc vagy szövet
darabok, merítő keretek (fa keretre szúnyogháló tűzve),
turmixgép, vasaló, préselt növényi részek, vékony huzal, vízfesték.
Merített papírból
készült tárgyak (csoportonként legalább 1 db)
A Hulladék-Suli
oktatócsomag 6. és 8. számú feladatlapja 5-6 példányban
sokszorosítva.
A 8. számú
feladatlap 2 oldalán lévő táblázat transzparens fóliára másolt
példánya. |
Előzetes
feladatok: |
A
szükséges anyagok beszerzése, az alapanyagok apró darabokra tépkedése,
beáztatása. Ez lehet a tanár, de lehet a tanulók és a tanár
közös feladata is. (A munka meggyorsítása végett a papírpépet
előző nap elő kell készíteni!)
A tanulók gyűjtőmunka
keretében a papírkészítés történetét dolgozzák fel |
A tantárgyi munka
tartalma |
Munkaformák, módszerek |
Óra
eleji szervezés: |
A
szükséges eszközök, anyagok előkészítése, az osztály
tanulóinak csoportokra osztása (5-6 fő/csoport)
|
|
Kapcsolatteremtés
az előző óra anyagával: |
Az
előzetes feladat ellenőrzése: a gyűjtőmunkák felolvasása a
papírkészítés történetéről.
(Amennyiben szükséges összegzésül olvassuk fel a 6. számú
feladatlap első három bekezdését.)
|
Beszámoló,
referátum
Megbeszélés
|
Motiváció: |
Bemutatunk
néhány igényes merített papírból készült tárgyat. (Levélpapír,
fotóalbum, névjegykártya, stb.) A gyerekek kezébe adjuk, hogy
tüzetesebben megvizsgálhassák.
|
Bemutatás
Önálló
tanulói megfigyelés |
Célkitűzés: |
Elmondjuk
a gyerekeknek, hogy a mai órán mi magunk fogunk egyszerű,
hagyományos technikával, merítéssel papírt előállítani.
|
Tanári
közlés |
Az
új anyag feldolgozása: |
I.
Miből készül a papír?
Mielőtt
hozzálátnánk a munkához elevenítsük fel a gyerekek
ismereteit a papírkészítés nyersanyagairól (növényi rostok,
textilhulladék, papírhulladék).
Hangsúlyozzuk
ki a hulladékpapír hasznosításának környezetvédelmi
jelentőségét! A táblára előre felírt, vagy a transzparensfóliára
másolt táblázatot (8. számú feladatlap 2. oldala) kivetítjük
és ennek segítségével magyarázunk. (Kevesebb fát kell kivágni,
kevesebb víz és energia kell, nem szükséges hozzá környezetszennyező
kén és klór.)
|
Koncentráció a technika tantárggyal
Tanári magyarázat |
II.
Hogyan készíthetünk papírt?
a.)
A papírmerítés munkafázisai:
Kiosztjuk
a 6. számú feladatlapokat, majd elolvassuk és közösen értelmezzük
2. oldalon leírt munkafolyamatokat, lépéseket (aprítás, áztatás,
turmixolás, merítés, préselés, szárítás).
Az egyik
munkacsoportnál mutassuk be az osztálynak a technikát és hívjuk
fel a figyelmet a nyugodt, tiszta, balesetmentes munkára.
b.)
A módszer elsajátítása, gyakorlása, rögzítése:
A
tanulók a csoportonként kialakított munkahelyeken egyenként
kipróbálják a merítést, a papírkészítést,
közben
a füzetbe rögzítik a főbb munkafázisokat.
c.)
Különleges technikák megismerése:
Bemutatjuk
a vízjeles (a merítő keretre vékony drótot fűzünk a kívánt
alakzatban) és festett papír készítés technikáját, majd
gyakoroltatjuk a tanulókkal.
|
Megbeszélés
Bemutatás
Csoportos és
egyéni munka
Bemutatás,
majd egyéni munka |
III.
Hasonlítsuk össze a papírokat!
Az
elkészült merített papírokat megfigyeltetjük a tanulókkal
és összehasonlíttatjuk a gyárban, iparilag készített
papírokkal. Csoportonként összegyűjtik, megfogalmazzák és
elmondják a legfontosabb látható, tapasztalható
tulajdonságaikat (a gyárban készített papír:
vékonyabb, simább, egyenletesebb felületű, homogénebb; a
merített papír: szabálytalan szélű, hullámosabb,
egyenetlen felszínű, vastagabb, látszanak a rostok, stb.)
|
Spontán és
irányított megfigyelések
Beszámoló |
Összefoglalás: |
Ismételjük
el még egyszer a papírmerítés fő lépéseit.
Hangsúlyozzuk
ki még egyszer az újrapapír készítés környezetvédelmi
jelentőségét.
|
Frontális
osztálymunka |
Értékelés: |
A
száradás után elemezzük az elkészült munkákat. (Mennyire
egyenletes a merítés, milyen módon alkalmazta az egyes díszítő
elemeket, stb.)
|
|
Házi
feladat: |
Keressenek
a tanulók otthon újrapapírból készült termékeket!
|
|
Óra
végi szervezés: |
Az
osztály rendbetétele, feltakarítása. Az eszközök
tisztítása, összepakolása.
|
|
|