|
|
Vásárolj okosan!
|
Tantárgy: |
Környezetismeret |
Évfolyam: |
4. évfolyam |
Témakör,
tananyag: |
Az
élettelen természet alapismeretei - Jelenlegi viselkedésünk,
szokásaink és azok jövőbeli környezeti hatásai közötti
egyszerű összefüggések felismerése. - Vásárolj okosan! |
Az óra
típusa: |
Új
ismereteket feldolgozó óra |
Célok,
feladatok: |
Az
élettelen természet alapismeretei témakörön belül az anyagok
(üveg, műanyag, fém, papír) csoportosítása.
Az
anyagok tulajdonságainak vizsgálata. Az anyagok tulajdonságai
és felhasználásuk közötti kapcsolat felismertetése. Azonosságok
és különbségek keresése összehasonlítás, tapasztalat útján.
Az anyagok
azon tulajdonságainak észrevétele, melyek miatt a környezetet
szennyezhetik. Jelenlegi viselkedésünk, szokásaink és azok jövőbeli
környezeti hatásai közötti egyszerű összefüggések felismerése.
Környezetvédelemre nevelés. |
Szemléltető
és munkáltató eszközök, anyagok: |
A
gyerekek és a nevelő által összegyűjtött hulladékok,
képek, applikációk,
szókártyák,
HULLADÉK –
SULI, „Hulladéktan” című fejezete
HULLADÉK – SULI, 1. sz. „Vásárolj okosan” c. feladatlap |
Előzetes
feladatok: |
A
gyerekek hozzanak otthonról csomagolóanyagokat, használt termékeket
az előzőekben felsoroltak szerint.
A
pedagógus úgy gyűjtsön csomagolóanyagokat és más termékeket,
hogy mindegyiknek meglegyen a környezetbarát és a kevésbé környezetbarát
változata. |
A tantárgyi munka
tartalma |
Munkaformák, módszerek |
Óra
eleji szervezés: |
Az
órához szükséges nevelői és tanulói eszközök előkészítése.
A
gyerekeket 4 csoportba osztjuk. A
csoportok munkahelyeit kialakítjuk.
|
|
Kapcsolatteremtés
az előző óra anyagával: |
Ellenőrizzük
a házi feladatot. Az összegyűjtött árucikkeket és csomagolásokat
megtekintjük.
Felelevenítjük
az élettelen természet anyagairól és tulajdonságairól
tanult alapismereteket. (papír, üveg, kelme, fa, fém)
|
Frontális
osztálymunka |
Motiváció: |
Adunk
egy-egy borítékot a 4 csoportoknak. A behozott anyaghalmazból
azokat az anyagokat kell kiválogatniuk, ami a papírjukon áll!
(papír, üveg, műanyag, fém).
Ellenőrizzük
le, hogy a gyerekek a megfelelő árucikkeket válogatták-e ki.
|
Frontális
osztálymunka
|
Célkitűzés: |
Elmondjuk
a gyerekeknek, hogy a mai órán ezekkel az anyagokkal fogunk
foglalkozni és megvizsgáljuk milyen kapcsolat van az anyagok
tulajdonságai és felhasználásuk között.
|
Tanítói
közlés |
Az
új anyag feldolgozása: |
I. Az
anyagok tulajdonságai és felhasználásuk közötti kapcsolat
felismertetése
Vizsgáljuk
meg mit, mibe csomagolunk!
A gyerek a
táblán lévő kevert szókártyákból válogatják ki a
megfelelőeket, melyeket párokba rendeznek.
Tartalom
– csomagolás anyaga
„Száraz”
élelmiszer: doboz - papír
„Szaftos”
élelmiszer: konzerv - fém
Folyadék:
vízhatlan csomagolás (üveg, műanyag)
Hívjuk fel
a figyelmet a kombinált csomagolóanyagok (Tetra-Brik
üdítős-, tejes dobozok) okozta környezeti problémákra.
|
Frontális osztálymunka
Megbeszélés |
II. A
helyes fogyasztói szokások gyakorlása
Kiosztjuk a
HULLADÉK –SULI oktatócsomag 1. számú, Vásárolj okosan c.
feladatlapját, majd az első két bekezdést elolvassuk
közösen.
Ezután
elvégezzük a következő feladatot:
A szétválogatott termékeket összekeverjük, és egy
képzeletbeli vásárlásra indulunk. A gyerekek feladata az, hogy
olyan termékeket vásároljanak, amik szerintük
környezetkímélők. Csoportonként ellenőrizzük az
"eredményt". Az
a csoport nyer, akinek a bevásárlás után nincs, vagy a
legkevesebb a környezetszennyező csomagolása.
Megbeszéljük,
hogy ezek az anyagok mely tulajdonságaik miatt szennyezhetik a
környezetet és ennek ellenére miért használjuk(-ják) mégis
ezeket a csomagolásokat. (reklám, figyelemfelkeltés, színesek,
tetszetősebbek…stb.) Csomagolhatnák-e másba, mibe?
(Hasznosítás jelentősége, pl. üveg) Mi tehetünk-e
valamit , mit?
(„Vásárolj
okosan!”)
|
Hangos olvasás
Frontális
keretben végzett egyéni munka
Csoportok közötti
versenyfeladat
Megbeszélés |
III. Az
ellentétpárok szembeállítása
A
„Vásárolj okosan” feladatlapról megoldjuk a 2. feladatot:
az árucikkek között megkerestetjük az egymáshoz tartozó
párokat; melyik megfelelőbb, melyik kevésbé megfelelő
környezetvédelmi szempontból. (A kép segít!)
Ellenőrzésre a gyerekek egyesével kihozzák a kiválasztott
párt és megindokolják, megmagyarázzák a többieknek, melyik a
környezetbarát, melyik a kevésbé környezetbarát csomagolás.
A helyes választ adó gyerekek feltehetik a választott pár
szókártyáját a táblára.
Ezután a tanulók a táblakép segítségével összegzik és
lejegyzik az eddig hallottakat.
|
Frontális
keretben végzett egyéni munka
Megbeszélés |
IV.
Jó tanácsok
A
feladatlap 2. oldalán található vásárlási jó tanácsokat
elolvassuk és megbeszéljük a gyerekekkel. Minden tanuló válasszon
ki belőle 3 számára új és fontos tanácsot és másolja le füzetébe.
|
Hangos olvasás
Frontális
keretben végzett egyéni munka |
Összefoglalás: |
Ismételjük
el az órán megbeszélt helyes és helytelen termékpárokat,
majd hangsúlyozzuk ki, hogy mi mit tehetünk a hulladékproblémák
megoldása érdekében. (Lehetőleg olyan termékeket vásárolunk,
melyek hasznosítható, újrahasználható csomagolásban kaphatók és maguk is
hasznosíthatók, környezetbarátok.)
|
Frontális
osztálymunka |
Értékelés: |
Az
óra folyamán folyamatosan értékeljük a tanulókat az óra
végén kiemeljük a legjobbakat.
|
|
Házi
feladat: |
A
gyerekek otthon is játsszák el szüleikkel ezeket a feladatokat!
|
|
Óra
végi szervezés: |
Az
osztály rendbetétele, az eszközök összepakolása.
|
|
|
|