|
|
Üvegfestés-Váza készítése
befőttes üvegből
|
Tantárgy: |
Technika
és életvitel |
Évfolyam: |
4. évfolyam |
Témakör,
tananyag: |
Anyagok
és megmunkálásuk, felhasználásuk - Technológiai lépések
helyes alkalmazása, önálló tervezés és kivitelezés pl. papírdoboz,
ékszerek tervezése és készítése különböző anyagok
felhasználásával. |
Az óra
típusa: |
Új
ismereteket feldolgozó óra |
Célok,
feladatok: |
A
már tanult festési technikák újabb technológiai változatainak
megismertetése.
A technológiai
lépések helyes alkalmazása, önálló tervezés és kivitelezés.
A kontúrozás és üvegfestés technikájának elsajátítása.
Hulladék anyagok felhasználásának lehetőségei.
Jártasság
kialakítása a tanult készségek komplex alkalmazásában. |
Szemléltető
és munkáltató eszközök, anyagok: |
Üres
befőttes üveg, kontúrfesték, üvegfesték, félkész és kész
munkadarabok, tábla képe, ecset, vizes edény, alátétpapír,
HULLADÉK-SULI, „Hulladéktan” című fejezete
HULLADÉK-SULI 11. sz. „Üvegfestő” feladatlap |
Előzetes
feladatok: |
Minél
érdekesebb formájú üvegek gyűjtése |
A tantárgyi munka
tartalma |
Munkaformák, módszerek |
Óra
eleji szervezés: |
Szükséges
anyagok, eszközök előkészítése
|
|
Ismeretek
felelevenítése: |
Az
óra elején ismételjük át az üvegről tanultakat a következő
kérdések segítségével (A kezünkben tartunk közben egy üveget.)
Mi volt az
eredeti funkciója (-befőttes üveg), miből készült, milyen
tulajdonságait ismeritek?
Mi lesz a sorsa használat után?
Mire tudnánk
újrahasználni?
|
Frontális
osztálymunka
Beszélgetés
|
Motiváció: |
Megkérdezzük
a tanulókat, hogy hogyan lehetne díszíteni
a bemutatott üveget. Megbeszéljük mi történne ha vízfestékkel,
vagy temperával festenénk ki.
|
Frontális
osztálymunka |
Célkitűzés: |
Elmondjuk
a gyerekeknek, hogy a mai órán egy új díszítő eljárással
ismerkedünk meg: az üvegfestéssel.
|
Tanítói
közlés |
Az
új anyag feldolgozása: |
I. Szerkezeti
elemzés
Kész
mintadarabok segítségével végezzük el az elemzést:
Analízis
Milyen
részekből áll (Nem csupán festék)
Milyen anyagok
szükségesek az elkészítéséhez? (kontúrfesték, üvegfesték)
Szintézis
Beszéljük
meg, hogyan, milyen eszközökkel és szerszámokkal készíthetjük
el!
Ismertessük a tanulókkal a kontúrfesték és az üvegfesték
egyedi, speciális tulajdonságait, alkalmazását.
Megbeszéljük
a tanulókkal a szükséges szerszámokat és a munkafázisokat:
Munkamenet:
Eszközök, szerszámok:
1. Tervezés
ceruza, radír
2. Kontúrozás
kontúrfesték
3.
Festés
ecset, üvegfestékek
|
Szemléltetés mintadarab alapján
Megbeszélés
Tanítói közlés
Megbeszélés
|
II. Értékelési
szempontok
Az értékelési
szempontokat megbeszéljük a gyerekekkel és a táblára írjuk.
(Kontúrozás megfelelő vastagsága, az üvegfesték
helyes használata, technológiai lépéseinek helyes alkalmazása,
önálló tervezés, esztétikus
munkadarab.)
|
Megbeszélés mintadarabok segítségével |
III. Munkavégzés
Tervezés:
Papíron megtervezik a gyerekek a mintát.
Kontúrozás:
Az üveg kontúrozása tetszőleges színnel és a
száradási idő kivárása közben előzetes színterv
készítése.
Festés:
Felhívjuk a gyerekek figyelmét a festékek használatára. (Jól
ki kell mosni az ecsetet, mielőtt egy másik színbe nyúlnánk!)
|
Csoportos és
egyéni munka
Megbeszélés |
IV. Használatbavétel
Kézbe
vetetjük a kész munkákat, a fény felé tartatjuk, majd megbeszéljük
velük a lehetséges funkciókat. (váza, ceruzatartó, stb.)
|
Megbeszélés |
Értékelés: |
Előre
megadott szempontok alapján értékeljük a munkákat.
|
|
Összefoglalás: |
Ismételjük
át a legfontosabb dolgokat a következő kérdések
segítségével:
Mire fogsz
ügyelni ha legközelebb kontúrfestékkel dolgozol?
Hogy
használjuk az üvegfestéket?
Hol
alkalmazhatják ezt az eljárást?
|
Frontális
osztálymunka |
Óra
végi szervezés: |
Az
osztály rendbetétele, feltakarítása. Az eszközök
tisztítása, összepakolása.
|
|
|
|