|
|
Vásárolj okosan!
Fogyasztói társadalom és a reklám
|
Tantárgy: |
Technika
és életvitel |
Évfolyam: |
8. évfolyam |
Témakör,
tananyag: |
Háztartástan,
életvitel - Vásárolj okosan! (Fogyasztói társadalom és a
reklám) |
Az óra
típusa: |
Új
ismereteket feldolgozó óra |
Célok,
feladatok: |
Az
óra célja hogy a gyerekek megtanulják és felismerjék melyik a
környezetbarát csomagoló anyag. Gyakorolják és rögzítsék a
környezettudatos fogyasztás elveit. |
Szemléltető
és munkáltató eszközök, anyagok: |
Bevásárló
kosár, műanyag szatyor, vászon szatyor, különféle csomagolóanyagok
(üvegek, visszaváltható műanyag palackok, eldobható
pillepalack, alumínium italos doboz, különböző dezodorok:
golyós, pumpás, hajtógázos, Tetra Pak doboz, tejes zacskó
stb.), jutalmazáshoz használható ajándékok.
Az oktatócsomag
1. és 19. számú feladatlapjai. A 19-es számú a tanulók létszáma
szerint sokszorosítva.
TV, videó, előzőleg
a televízióból felvett reklámok. |
Előzetes
feladatok: |
A
gyerekek hozzanak otthonról csomagolóanyagokat, használt termékeket
az előzőekben felsoroltak szerint.
A pedagógus
pedig gyűjtsön csomagolóanyagokat, és más termékeket úgy,
hogy mindegyiknek meglegyen a helyes és helytelen változata. |
A tantárgyi munka
tartalma |
Munkaformák, módszerek |
Óra
eleji szervezés: |
A szükséges
eszközök, anyagok előkészítése, az osztály átrendezése.
(padokból eladópultok alakítása)
|
|
Motiváció: |
Az
oktatócsomag 19. számú "Hulladékos totó" című
feladatát kiosztjuk a gyerekeknek. (A megoldásra adjunk kb. 6-8
percet.)
A
megoldás lesz az óra mottója:
KÖRNYEZETTUDATOS
FOGYASZTÁS
|
Önálló
tanulói munka
Tanári
közlés |
Célkitűzés: |
Elmondjuk
a gyerekeknek, hogy nagyon fontos, mikor megveszünk egy-egy terméket
a boltban, már akkor gondoljunk a belőle vagy a csomagolásából
képződő hulladékokra. Ezen az órán a tudatos vásárló által
alkalmazott választási szempontokat és a reklámok által
keltett túlzott fogyasztás veszélyeit fogjuk megismerni.
|
Tanári
közlés |
Az
új anyag feldolgozása: |
I. A
reklámok hatása a fogyasztókra
Az előzőleg
rögzített reklámot levetítjük a tanulóknak majd elemezzük
és vitassuk meg a látottakat. Hívjuk fel a figyelmet a
reklámok tudatformáló "erejére", veszélyeire.
(Túlzott, elérhetetlen igényeket ébreszt. Nem a valós
méretében ábrázolja a dolgokat. Csábít a túlzott
fogyasztásra. stb.)
|
Bemutatás
Megbeszélés, vita |
II. A
tudatos vásárlás gyakorlása
A gyerekek
az otthonról hozott csomagolóanyagokat, termékeket rakják ki a
padokra, úgy mintha az egy bolt vagy áruház lenne. A tanulók
alkossanak 3-4 fős csapatokat, majd menjenek el vásárolni az
így létrehozott boltba. Azzal kezdik a feladatot, hogy
választanak a műanyag zacskó, a karkosár vagy a vászonszatyor
közül. A feladat az, hogy vásároljanak a gyerekek 10 db
környezetvédelmi szempontból előnyösebb tulajdonságokkal
rendelkező terméket.
Miután minden csapat bevásárolt, magyarázzák is meg
döntéseiket.
A tanulók értékelésénél részesítsük előnyben a
többször használható csomagolóanyagokat, mint például a
visszaválható üveg. A csomagolás anyagánál pedig élvezzenek
előnyt a természetes anyagok és a hasznosítható
anyagok, pl.: papírzacskó, papír tojástartó, stb. Legyen
fontos szempont az is, hogy a használat során/után ne
károsítsák környezetünket, mint pl. a dezodorok hajtógázai
vagy a különböző műanyag csomagolók. (Nagyon jó az, amikor
a csapatok egymást értékelik.)
Összegzésül olvastassuk el az 1. számú feladatlap 2. oldalán
lévő hasznos tanácsokat. A gyerekek rögzítsenek néhányat a
vásárlási tanácsokból a füzetükbe.
|
Csoportos
munka
Megbeszélés
Rögzítés |
III. A
környezetvédelmi szempontból előnyösebb és kevésbé előnyös
tulajdonságokkal rendelkező termékek, csomagolások ellentétpárjainak
kialakítása
A
gyerekeknek csoportos munka keretében az osztályban lévő
termékek közül kell minél több ellentétpárt kialakítani.
Az győz aki a legtöbb helyes párt alakítja ki. Beszéljük meg
a tanulókkal az egyes párok helyességének okát.
A gyerekek
készítsenek tablókat az ellentétpárokból és mutassák be
ezeket az iskola környezetvédelmi faliújságán!
|
Csoportos
munka
Megbeszélés, rögzítés
Csoportos munka |
Összefoglalás: |
Ismételjünk
el néhány fontos vásárlási szabályt, majd hangsúlyozzuk ki
újra a reklámok káros hatásait.
|
Frontális
osztálymunka |
Értékelés: |
Az
egyes csoportokat és a kiemelkedő tanulókat értékeljük az
óra végén.
|
|
Házi
feladat: |
A
gyerekek meséljék el otthon is a megtanult vásárlási
szabályokat, és gyakorolják azokat, ha szüleikkel mennek
vásárolni.
|
|
Óra
végi szervezés: |
Az
osztály rendbetétele, feltakarítása. Az anyagok, eszközök
összepakolása.
|
|
|
|